Isabel & Alfredo Aquilizan, Rana Begum och Kimsooja till Wanås Konst 2020

Wanås Konst presenterar sommarens program med tre parallella presentationer med de internationellt uppmärksammade konstnärerna Isabel & Alfredo Aquilizan, Rana Begum och Kimsooja med vernissage 10 maj, 2020. Med konstnärernas nyproducerade projekt i landskapet och i byggnaderna bjuder skulpturparken på en både fokuserad och storslagen säsong. Konsthallen öppnar med vårutställning 29 februari och under vår- och sommarsäsong sker fler presentationer av dans och koreografi. I september öppnar höstutställningen i konsthallen. Mer information om programmet släpps under vintern och sommaren 2020.

2_Kimsooja_2016 Portrait at EMST by Giannis Vastardis

Konstnären Kimsooja fotograferad på EMST 2016 av Giannis Vastardis

Utställningar med fokus på det meditativa, deltagande och på naturen

Isabel & Alfredo Aquilizan, Rana Begum och Kimsooja skapar nya verk för Wanås Konst. Skulpturparken har fokus på platsspecifika konstverk och under hösten och vintern intensifieras arbetet med konstnärernas idéer, hur och var de nya konstverken ska ta plats både utomhus och inomhus. Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare beskriver det kommande året:

2020 presenterar vi konstnärer som Wanås Konst velat arbeta med länge, de kombinerar den meditativa upplevelsen av naturen med görande, bortom objektet bjuder de in till att komma nära och röra.

Rana Begum arbetar återkommande med färg och geometriska mönster och hon fascineras av hur ljuset förändrar upplevelsen av konstverken. Förändring kommer också vara centralt för Kimsooja och Alfredo & Isabel Aquilizan som presenterar konstverk som kommer att växa, utökas och byggas på under utställningsperioden tillsammans med skulpturparkens besökare. Isabel & Alfredo Aquilizan ställer ut för första gången i Sverige.

Konstnärsduon Isabel (f. 1965, Filippinerna) & Alfredo Aquilizan (f.1962, Filippinerna) använder erfarenheten av att lämna sitt hemland Filippinerna för Australien, i sin konst – de återkommer till tema som resande, hem, tillhörighet och migration. De arbetar ofta med andra för att realiserar sina konstverk, och skapar dialog och lokalt engagemang. Konstnärsduon beskriver: Vår konstnärliga praktik är förankrad i idén om medskapande och samarbete, med projekt som involverar och engagerar samt skapar relationer genom att dela erfarenheter.

Det blir den första presentationen av konstnärerna i Sverige, de har deltagit i flera av de ledande konstbiennalerna som Sharjahbiennalen (2013), Sydneybiennalen (2006) och Venedigbiennalen (2003).

Kimsooja (f. Sydkorea, 1957) skapar installationer som är både färgstarka och meditativa, hon återkommer ofta till kvinnors arbete och hantverk, och till det textila, i sina konstverk. Hon gör paralleller mellan kroppen och nålen som en metafor för hur vi tar oss genom världen och binder samman geografier och kulturer under våra liv. Hon säger:

Jag vill göra verk som är likt vatten och vind, som inte kan ägas men delas utav alla.

I Sverige presenterades hon 2006 i en omfattande utställning på Magasin III och visade verk med tygknyten, traditionella koreanska bottari, som hon använt och utforskat under 25 år, och poetiska performativa videoverk. 2013 representerade hon Sydkorea på Venedigbiennalen och hon har medverkat i utställningar på världens ledande konstinstitutioner. Kimsooja är aktuell med utställningsprojektet Traversées i Poitiers, samt på Essex Peabody Museum och Yorkshire Sculpture Park. Hon bor i New York, Paris och Seoul. Läs mer http://www.kimsooja.com/

Rana Begum (f. Bangladesh, 1977) är bosatt i London sedan 7 års ålder men i sina verk återkommer hon till barndomens naturupplevelser och till traditionell islamisk ornamentik. Hon arbetar abstrakt och skulpturalt med färg och form som utgångspunkt och intresserar sig för hur konstverken förändras genom hur ljuset faller eller genom att betraktaren rör sig framför dem. Hon säger: Jag vill att konstverken ska omfatta någon slags rörelse, antingen det är i materialet eller människor som fysiskt förflyttar sig runt verket.

Rana Begum har en examen i måleri från Slade School of Fine Art, London (2002). Hon mottog the Abraaj Group Art Prize 2017 och har medverkat i flera grupputställningar på ledande museum, TATE St Ives 2018 och visade ett uppmärksammat verk på Frieze Sculpture Park 2018. Läs mer  https://www.ranabegum.com/

Isabel & Alfredo Aquilizan, Rana Begum, Kimsooja
Elisabeth Millqvist & Mattias Givell
10 maj – 1 november 2020

………………………………………………………

Aktuella utställningar 2019 Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar

Kyung-Jin Cho
Elisabeth Millqvist
28 september – 22 december, 2019
Wanås Konst Konsthall

Kommande program 2020 Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar

Vår

Vårutställning (program kommer under vintern 2020)
Vernissage lördag 29 februari, 2020
Utställningsperiod: 29 februari – april

Sommar

Alfredo & Isabel Aquilizan, Rana Begum, Kimsooja
Elisabeth Millqvist & Mattias Givell
10 maj – 1 november 2020

Höst
Höstutställning (program kommer under sommaren 2020)
september – december, 2020

Mer information om programmet släpps under vintern och sommaren 2020.

Besök Wanås

Wanås Konst Skulpturpark med samlingen öppen året runt dagligen kl. 10 – 17.
Wanås Konst Konsthall, Shop & Deli
öppettider 2019:
1– 30 nov, tor – sön 11 – 16, 1–22 dec, lör – sön, 11 – 16.
Wanås Konst Konsthall, Shop & Deli
öppettider 2020:
Vernissage för vårutställningen lördag 29 februari, 2020.

Wanås Restaurant Hotel – vänligen se www.wanasrh.se

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Sedan 1987 har över 300 konstnärer medverkat i utställningar. Skulpturparken omfattar 40 hektar och utforskas till fots. Ett besök där aktuella projekt och den permanenta samlingen i konsthall och park ingår, tar 2,5 h till 4 h. Beroende på säsong och program kan man delta i specialaktiviteter och promenader. Skulpturparken har årligen ca 80 000 besök och upp till 12 000 barn och unga deltar i konstpedagogiska aktiviteter. För sitt konstpedagogiska arbete tilldelades Wanås Konst Region Skånes kulturpalett 2019.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras främst genom egenintäkter samt av statligt, regionalt och kommunalt stöd samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land + Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård. För mer info om vänligen se www.wanas.se

Konsthallen öppnar med vårutställning 29 februari och under vår- och sommarsäsong sker fler presentationer av dans och koreografi. I september öppnar höstutställningen. Mer information om programmet släpps under vintern och sommaren 2020.

2020 presenterar vi konstnärer som Wanås Konst velat arbeta med länge, de kombinerar den meditativa upplevelsen av naturen med görande, bortom objektet bjuder de in till att komma nära och röra.
Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare Wanås Konst
Alfredo & Isabel Aquilizan