Kimsooja visas på Wanås Konst 2020

Wanås Konst presenterar sommaren 2020 den internationellt välkända Kimsooja. Med konstnärens nyproducerade projekt i landskapet och i byggnaderna bjuder skulpturparken på en utställning som präglas av det meditativa och av delaktighet. Kimsoojas utställning planeras att vara öppen från och med 10 maj men något särskilt vernissage planeras inte. Wanås Konst har uppdaterat sitt utställningsprogram för 2020. De tidigare annonserade presentationerna med Alfredo & Isabel Aquilizan, Rana Begum skjuts på framtiden.

2_Kimsooja_2016 Portrait at EMST by Giannis Vastardis

Konstnären Kimsooja fotograferad på EMST 2016 av Giannis Vastardis

Med fokus på det meditativa och delaktighet

Kimsooja skapar nya verk för Wanås Konst sommaren 2020. Skulpturparken har fokus på platsspecifika konstverk och under våren har arbetet intensifieras med att delvis på distans utveckla konstnärens idéer om hur och var de nya konstverken ska ta plats både utomhus och inomhus. Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare beskriver det kommande året:

2020 presenterar vi en konstnär som Wanås Konst velat arbeta med länge. Kimsooja tar till vara på naturen på platsen, men det handlar om något större. Kanske snarare kosmos vore ett bättre ord, hon uppmärksammar oss på vår omgivning, skärper våra sinnen – hon lyfter platsens stillhet och det spirituella.

Kimsooja (f. Sydkorea, 1957) skapar installationer som är både färgstarka och meditativa, hon återkommer ofta till kvinnors arbete och hantverk, och till det textila, i sina konstverk.

Hon gör paralleller mellan kroppen och nålen som en metafor för hur vi tar oss genom världen och binder samman geografier och kulturer under våra liv. Hon säger:

Jag vill göra verk som är likt vatten och vind, som inte kan ägas men delas utav alla.

I Sverige presenterades hon 2006 i en omfattande utställning på Magasin III och visade verk med tygknyten, traditionella koreanska bottari, som hon använt och utforskat under 25 år, och poetiska performativa videoverk. 2013 representerade hon Sydkorea på Venedigbiennalen och hon har medverkat i utställningar på världens ledande konstinstitutioner. Kimsooja var nyligen aktuell med utställningsprojektet Traversées i Poitiers, samt på Essex Peabody Museum och Yorkshire Sculpture Park. Hon bor i Seoul. Läs mer http://www.kimsooja.com/

Kimsooja
Curator:
Elisabeth Millqvist & Mattias Givell

Utställningsperiod: öppet från 10 maj – 1 november 2020

Uppdaterat utställningsprogram och datum

På grund av COVID-19 uppmanar vi besökare och media att hålla koll på hemsidan för ev. ändringar. Wanås Konst har uppdaterat sitt utställningsprogram för 2020. De tidigare annonserade presentationerna med Alfredo & Isabel Aquilizan, Rana Begum skjuts på framtiden. Kimsoojas utställning planeras att vara öppen från och med 10 maj. I dagsläget planeras inte något särskilt vernissage. På Wanås Konst möts besökare inte i stora grupper samtidigt på ett begränsat utrymme under en längre tid. Det finns gott om plats inne och ute. Wanås Konst har tillsvidare ambition att hålla öppet som vanligt men följer löpande händelseutvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer angående COVID-19.

………………………………………………………

Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar

Besök Wanås
Wanås Konst Skulpturpark
med samlingen öppen året runt dagligen kl. 10 – 17.
Wanås Konst Konsthall, Shop & Deli, Soppcafé öppettider 2020: www.wanaskonst.se
29 feb – 9 maj, fre – sön, kl. 11 – 16
10 maj – 30 sep, alla dagar, kl. 10 – 17 (Midsommarafton 19 jun stängt )
1 okt – 1 nov okt, tis – sön, kl. 11 – 16
Specialöppet: påsklovsveckan, 6 – 13 apr, dagligen, kl. 11–16, höstlovet, 26 okt – 1 nov, dagligen, kl. 11–16
Wanås Konst soppcafé – fika och soppa under konsthallens öppettider.
Wanås Restaurant Hotel – vänligen se www.wanasrh.se

Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan dams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Sedan 1987 har över 300 konstnärer medverkat i utställningar. Skulpturparken omfattar 40 hektar och utforskas till fots. Ett besök där aktuella projekt och den permanenta samlingen i konsthall och skulpturpark ingår, tar 2,5 h till 4 h. Beroende på säsong och program kan man delta i specialaktiviteter och promenader. Skulpturparken har årligen ca 80 000 besök och upp till 10 000 barn och unga deltar i konstpedagogiska aktiviteter. För sitt konstpedagogiska arbete tilldelades Wanås Konst Region Skånes kulturpalett 2019.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras genom statligt, regionalt (Region Skåne) och kommunalt stöd, egenintäkter samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land + Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. För mer info vänligen se www.wanas.se

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Sedan 1987 har över 300 konstnärer medverkat i utställningar. Skulpturparken omfattar 40 hektar och utforskas till fots. Ett besök där aktuella projekt och den permanenta samlingen i konsthall och park ingår, tar 2,5 h till 4 h. Beroende på säsong och program kan man delta i specialaktiviteter och promenader. Skulpturparken har årligen ca 80 000 besök och upp till 12 000 barn och unga deltar i konstpedagogiska aktiviteter. För sitt konstpedagogiska arbete tilldelades Wanås Konst Region Skånes kulturpalett 2019.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras främst genom egenintäkter samt av statligt, regionalt och kommunalt stöd samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land + Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård. För mer info om vänligen se www.wanas.se

Wanås Konst presenterar sommaren 2020 den internationellt välkända Kimsooja. Kimsoojas utställning planeras att vara öppen från och med 10 maj men något särskilt vernissage planeras inte.

Kimsooja
Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare, Wanås Konst