Konsten på Wanås firar 30 år med utvidgad park och året-runt-säsong

Den första konstutställningen i parken öppnade 1987 på Wanås. På långfredag 14 april 2017 öppnar Konsthallen med Återblick 1987konsten på Wanås som vrider tillbaka tiden till denna första utställning och hur det började. Under påskhelgen blir det även performance för de allra minsta av Peter Mills (SE), Den Kosmiska Havsträdsgårdspassagen, med föreställningar 15 och 16 april. Årets stora utställning är SculptureMotion om skulptur i rörelse och skulptur som inbjuder till handling med vernissage 7 maj, 2017.  Den banbrytande amerikanske koreografen William Forsythe (USA) fungerar som utgångspunkt, medverkar gör även Carolina Falkholt (SE), Henrik Plenge Jakobsen (DK) Sonia Khurana (IN) och Éva Mag (SE). Nytt är att konstnärsgruppen Mammalian Diving Reflex (DE/CA), deltar med en specialhelg 17 – 18 juni. Tillsammans med Falkholt expanderar de utställningen med projekt utanför parkens gränser. I höst och vinter öppnar även projekt med Poul Gernes (DK) och Jennifer Forsberg (SE) som en del av att Wanås Konsts utökar till att omfatta vintersäsongen.

1. Henrik Plenge Jakobsen, If the People Have No Bread Let Them Eat Cake, 2002. Foto: Henrik Plenge Jakobsen

2017 på Wanås Konst – program hela året

Vår

Påsköppet med Återblick 1987konsten på Wanås och Peter Mills

Redan 14 april öppnar utställningssäsongen med Återblick 1987 – konsten på Wanås. Då öppnade den första konstutställningen på Wanås, och idag 30 år senare finns en permanent samling med 60 konstverk. Men hur såg egentligen den första utställningen ut? Genom en djupdykning bland foton, filmer och arkivmaterial vrids tiden tillbaka till 1987 och visar framväxten av skulpturparken. Med Peter Mills (SE) performance vänder sig Wanås Konst till en yngre publik än någonsin, barn i åldern 2 – 18 månader med vuxen.  Hans föreställning har tidigare bl a gjorts på Valfisken, Simrishamn. Mills som är utbildad vid DOCH, Stockholm och Rambert School of Ballet and Contemporary, The University of Kent, skapar experimentella performances och aktioner och arbetar även under namnet PETER (Stateless).

Återblick 1987 konsten på Wanås
Vernissage: fredag 14 april, 2017  (Obs! Nytt datum!)
Utställningsperiod: 14 april – 24 september, 2017

Den Kosmiska Havsträdsgårdspassagen – en babyperformance av Peter Mills
Föreställningar: lördag och söndag 15 – 16 april. Boka plats. Mer information följer under våren.

Sommar

SculptureMotion

Utställningen SculptureMotion tar fasta på vad rörelse i konsten är idag, från rörliga objekt till rörelse som social aktion och upplevelser bortom det visuella. Den banbrytande amerikanske koreografen William Forsythes konstnärskap är en utgångspunkt för utställningen. Forsythe skapar nya konstverk utomhus och hans Nowhere and Everywhere at the Same Time får Sverigepremiär. I parken möter vi också If the People Have No Bread Let Them Eat Cake, 2002, ett verk som tar utgångspunkt i historien av Henrik Plenge Jakobsen. I konsthallen möts stillhet och aktivitet i verk av Sonia Khurana och uppmärksammade Éva Mag som presenterar en ny skulptur. Carolina Falkholt letar sig utanför parkens gränser med storskalig skulptur och det gör även den experimentella konstnärsgruppen Mammalian Diving Reflex som gör en specialhelg med guidade visningar av barn i Knislinge 17 – 18 juni. Genom deras medverkan lyfts den dubbla betydelsen av rörelse fram, som fysisk term och kollektiv handling för att påverka samhälleligt tillstånd. Konstnärsgruppen beskriver sitt arbete som ”Ideal entertainment for the end of the world”. De arbetar med projekt där barn och unga tar aktiv del i samhället, och grupper och individer som annars inte är i dialog med varandra möts. Helgen blir finalen på projektet Grannarna i mitt kvarter där fler lär känna varandra och sin omgivning. Med sina aktioner har de medverkat i film- och dansfestivaler, samt utställningar över hela världen. Deras metod innebär alltid samarbete och involverar ofta lokalbefolkning, barn och unga, som i verket Haircuts By Children där barn driver en frisersalong eller där främlingar dansar kind mot kind.

SculptureMotion

Med: William Forsythe (USA), Carolina Falkholt (SE), Henrik Plenge Jakobsen (DK) Sonia Khurana (IN), Éva Mag (SE), Mammalian Diving Reflex (DE/CA)
Vernissage: söndag 7 maj, 2017 SculptureMotion
Utställningsperiod: 7 maj – 5 november 2017

Specialhelg 17–18 juni: Mammalian Diving Reflex – ideal entertainment for the end of the world

Höst och vinter

Nytt för 2017 är att även Konsthallen får utökade öppettider med utställningar som sträcker sig över vintern. Hösten och vintern visas Poul Gernes (DK) samt Jennifer Forsberg (SE). Dessutom blir det specialaktiviteter i samband med Höstlovet och Bästa Biennalen – för barn, unga och nyfikna.

Poul Gernes – specialprojekt
Vernissage: september, 2017 (datum meddelas våren 2017)

Jennifer Forsberg – konsthallen
Vernissage: lördag 30 september, 2017

Bästa Biennalen och höstlovsöppet
21 oktober – 5 november, 2017

Alltid på Wanås
Utesäsong på Wanås Konst: t o m 14 april 2017
Skulpturparken med samlingen öppen året runt, dagligen kl. 8 – 19.
Café, Konsthall, Shop & Deli har stängt.

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord.

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Wanås består ett medeltida slott, ett ekologiskt lantbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall, och är beläget i södra Sverige. Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. Grundaren Marika Wachtmeister initierade utställningsverksamheten 1987. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Wanås är medlem av European Land Art Network (ELAN) och är en Long Run Destination – ledande inom hållbar utveckling inom besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

Konsten på Wanås firar 30 år med utvidgad park och året-runt-säsong. 14 april öppnar utställningssäsongen med Återblick 1987 – konsten på Wanås, dessutom SculptureMotion med: William Forsythe, Carolina Falkholt, Henrik Plenge Jakobsen, Sonia Khurana, Éva Mag, Mammalian Diving Reflex.