Marianne Lindberg De Geer till Wanås Konst i höst

Hösten 2018 får besökare på Wanås Konst möjlighet att möta och fördjupa sig i Marianne Lindberg De Geers konstnärskap. Mammaropen, ett av skulpturparkens mest uppmärksammade konstverk består av ett arkiv av röster som ropar på mamma, några få ropar på pappa. Otåliga, uppmanande eller viskande röster, från unga och gamla, blandas och sprids i parken. Den som har hört dem glömmer det inte. I höst får det sällskap av flera verk av konstnären då programserien Återblick återvänder. Utställningen öppnar lördag 29 september, och pågår till 21 december, 2018.  Under utställningen finns det möjlighet att möta Marianne Lindberg De Geer i samband med ett konstnärsamtal, söndag 4 november.

Mammaropen på Wanås, Marianne Lindberg De Geers ljudverk, Jag tänker på mig själv – Wanås 2003, 2003. Foto Anders Norrsell.

Om utställningen

I centrum i presentationen är skulpturen And the Wind Cries Mary. Konstnären beskriver den som ”en parafras på bilder vi sett av störtade diktatorer, men den handlar också, om man så vill, om en traumatiserad barndom, eller uttrycker kanske känslan av att släppa taget om något/någon. Idén om uttrycket växte fram eftersom alla mina utomhusskulpturer på ett eller annat sätt blivit vandaliserade. Och att jag aldrig sett en skulptur i det offentliga rummet som varit vandaliserad från början. Den är gjord i ett perfekt stycke, som sedan kluvits i 5 delar.”

I flera år har Lindberg De Geer arbetat med gosedjur, söta kaniner, i grafik såväl som skulptur, ett motiv hon utvecklar i en av sina senaste skulpturer av granit som tidigare bara visats på Färgfabriken. Den visas parallellt med några äldre konstverk som kombinerar humor och död två motpoler som alltid är närvarande hos Lindberg De Geer. Lindberg De Geer arbetar med en mängd olika uttryck och tekniker – skulptur, måleri, film, text, fotografi och ljud – men ofta har verken fått samma titel, Jag tänker på mig själv. Det är också titeln på det permanenta konstverket i skulpturparken Jag tänker på mig själv – Wanås 2003.

Marianne Lindberg De Geer är högaktuell i höst. Hon följer upp sin debutroman På drift med fortsättningen Under belägring som släpps den 19 september på Brombergs Bokförlag. Konstnären kommer till Wanås Konst söndag 4 november för att berätta om sin konst.

Återblick

Sedan 2011 ser vi tillbaka på permanenta verk i samlingen och tidigare års utställningar. Utställningsserien Återblick gör det möjligt att titta närmare på ett konstnärskap som på Wanås förknippas med ett enda konstverk och att få en inblick i vad konstnären arbetar med idag. Programserien Återblick omfattar utställningar med Charlotte Gyllenhammar (2011), Sissel Tolaas (2012), Graf Spee-konstnärerna – Jan Håfström, Juan Pedro Fabra Guemberena, Michael von Hauswolff (2014) – Past Performance (2015), Per Kirkeby (2016) och Återblick 1987, en presentation av den första utställningen (2017).

Om Marianne Lindberg De Geer

Marianne Lindberg De Geer(född 1946, verksam i Stockholm) ljudverk Jag tänker på mig själv – Wanås 2003 är en del av Wanås Konsts samling. Flera av hennes verk har samma titel och genom dem iklär hon sig olika indentiteter och utforskar familjen, konstvärlden, makt och ideal. Hon har haft separatutställningar på bl.a. Göteborgs konstmuseum (1994) och Färgfabriken i Stockholm (2017). Mellan 2013 och 2016 var hon chef för Konst och Design på Kulturhuset i Stockholm och 2017 romandebuterade hon med På drif t(Brombergs Bokförlag).

Återblick – Marianne Lindberg De Geer
Vernissage:
lördag 29 september, 2018
Program:
Konstnärssamtal Marianne Lindberg De Geer, söndag 4 november kl. 13.30
Utställningsperiod: 29 september – 21 december, 2018

Curator:
Malin Gustavsson

Pågående utställningar 2018

Separatutställningar: Chiharu Shiota, Katarina Löfström
Specialprojekt: Poul Gernes
Utställningsperiod
: 6 maj – 4 november 2018
Curators:
Elisabeth Millqvist och Mattias Givell

Barnbokspremiär och utställning
Thom Lundberg & Per Enoksson
, Upp upp i högsta trädet, barnbok och utställning
Ny konstbarnbok och utställning i konsthallen.
Utställningsperiod: 9 juni – 23 september, 2018

Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar/The Wanås Foundation
Wanås, SE-289 90 Knislinge

Pressrum:  http://news.cision.com/se/wanas-konst  (här finns fler bilder för nedladdning)

Alltid på Wanås

Skulpturparken med samlingen öppen året runt, dagligen kl. 10 – 17.

Konsthallen öppen 1 okt – 4 nov, tis – sön, kl. 11–16, 5 nov – 21 dec, tor – sön, kl. 11–16.
Specialöppet under Höstlovet.

På Wanås: Konsthall, Shop & Deli, samt Wanås Restaurant Hotel
För öppettider Wanås Restaurant Hotel vänligen se hemsida www.wanasrh.se

For questions and further information, please contact:
Sofia Bertilsson, 46 (0)733 86 68 20,
press@wanaskonst.se
Web:
Newsroom:
http://news.cision.com/wanas-konst (download high resolution images)

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Skulpturparken har årligen ca 75 000 besök och 8000 barn och unga deltar i pedagogiska aktiviteter som visningar och workshops.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras främst genom egenintäkter samt av statligt, regionalt och kommunalt stöd samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land+Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Platsen Wanås består av en skulpturpark och en konsthall samt ett medeltida slott och ett ekologiskt lantbruk. Våren 2017 öppnade Wanås Restaurant Hotel. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

Hösten 2018 får besökare på Wanås Konst möjlighet att möta och fördjupa sig i Marianne Lindberg De Geers konstnärskap. Mammaropen, ett av skulpturparkens mest uppmärksammade konstverk består av ett arkiv av röster som ropar på mamma, några få ropar på pappa. Otåliga, uppmanande eller viskande röster, från unga och gamla, blandas och sprids i parken. Den som har hört dem glömmer det inte. I höst får det sällskap av flera verk av konstnären då programserien Återblick återvänder. Utställningen öppnar lördag 29 september, och pågår till 21 december, 2018. Under utställningen finns det möjlighet att möta Marianne Lindberg De Geer i samband med ett konstnärsamtal, söndag 4 november.

en parafras på bilder vi sett av störtade diktatorer, men den handlar också, om man så vill, om en traumatiserad barndom, eller uttrycker kanske känslan av att släppa taget om något/någon. Idén om uttrycket växte fram eftersom alla mina utomhusskulpturer på ett eller annat sätt blivit vandaliserade. Och att jag aldrig sett en skulptur i det offentliga rummet som varit vandaliserad från början. Den är gjord i ett perfekt stycke, som sedan kluvits i 5 delar.
Marianne Lindberg De Geer