Norska Marit Roland till Wanås Konst hösten 2021

Vårsäsongen i skulpturparken startar 6 mars med att konsthallen åter öppnar och besökare får tillgång till full service. Den norska konstnären Marit Rolands utställning har fått nya datum och kommer att öppna i september 2021. Information om säsongsöppningens program inne och ute kommer i mitten av februari.  Mer information om besök finns på hemsidan.

Marit Roland Paper Drawing 16 2016 Sorlandets Kunstmuseum Photo Marit Roland

Marit Roland, Paper Drawing #16, 2016, Sørlandets Kunstmuseum. Foto: Marit Roland

Monumentala men sårbara teckningar intar konsthallen i höst
Monumentala men sårbara, så beskriver den norska konstnären Marit Roland sina pappersskapelser som visas hösten 2021 i konsthallen på Wanås Konst. I den pågående serien Paper Drawings arbetar Roland med abstrakta, platsspecifika, skulpturala teckningar där hon tecknar med papper istället för på papper. Datum för utställningen kommer inom kort.

Marit Roland (f. 1981 Kristiansand, Norge) tog examen från Kunstakademiet i Trondheim (2012) och fick Norska kulturrådets arbetsstipendium 2014–2015 samt 2017. Hon har tidigare haft flera soloutställningar runt om i Norge bl a på Akershus Kunstcenter (2018), Sørlandets Kunstmuseum (2015) och Kristiansand Kunsthall (2013). Utställningen på Wanås Konst blir hennes första i Sverige. Utöver arbetet med sitt eget konstnärskap är Marit Roland docent på fakulteten för bildkonst på universitet i Agder. Läs mer: maritroland.wordpress.com

Utställningsprogram 2021

Rachel Tess
Last Dances
Sverigepremiär
Med kostym av Peter Linde Busk, produktion Dansk Danseteater.
Period: juli 2021

Höstutställning i Wanås Konst Konsthall
Marit Roland
Paper Drawing #32
Utställningsperiod: september 2021
Curator: Malin Gustavsson

Öppet ute, stängt inne. Så besöker du oss under vintermånaderna.
Wanås Konst finns för dig som gillar att vara ute i naturen och möta konst. Skulpturparken är öppen dagligen året om klockan 10 – 17, konsthall, café, shop och installationerna inomhus är stängda under vintermånaderna och öppnar åter 6 mars 2021. Besökskarta kan laddas ned via hemsidan. Under vintermånaderna betalar vuxna valfri entréavgift med Swish.

Tryggt besök
Vi välkomnar besökare att uppleva konsten och naturen och njut av friska luften. Området omfattar 40 hektar. Wanås Konst följer löpande händelseutvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer angående COVID-19.

………………………………………………………

Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar

Besök Wanås
Wanås Konst Skulpturpark
med samlingen öppen året runt dagligen kl. 10 – 17.
Wanås Konst Konsthall, Shop & Deli, Soppcafé öppettider 2021:
Öppet från 6 mars – 7 november, 2021.
Wanås Konst Café – fika och soppa under konsthallens öppettider.
Wanås Restaurant Hotel – vänligen se www.wanasrh.se

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik.

Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan dams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Sedan 1987 har över 300 konstnärer medverkat i utställningar. Skulpturparken omfattar 40 hektar och utforskas till fots. Ett besök där aktuella projekt och den permanenta samlingen i konsthall och skulpturpark ingår, tar 2,5 h till 4 h. Beroende på säsong och program kan man delta i specialaktiviteter och promenader. Skulpturparken har årligen ca 80 000 besök och upp till 10 000 barn och unga deltar i konstpedagogiska aktiviteter. För sitt konstpedagogiska arbete tilldelades Wanås Konst Region Skånes kulturpalett 2019.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras genom statligt, regionalt (Region Skåne) och kommunalt stöd, egenintäkter samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land + Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. För mer info vänligen se www.wanas.se

Den norska konstnären Marit Rolands utställning får nya datum och visas hösten 2021 på Wanås Konst.