Not a Single Story – rum för andra berättelser på Wanås Konst 2019

5 maj 2019 öppnar Wanås Konst Not a Single Story, en utställning med konstnärer som förhåller sig till platsen, historieskrivning och identitet, utifrån en mångfald av perspektiv. Utgångspunkt, och inspiration för titeln, kommer från författaren Chimamanda Ngozi Adiches välkända Ted Talk som hon inleder: ”Jag är en historieberättare. Och jag skulle vilja dela med mig av några personliga historier om vad jag vill kalla ’faran av den enda berättelsen’. ”Not a Singel Story är en vidareutveckling av den utställning som ledarduon bakom Wanås Konst curerade för The Nirox Foundation, en skulpturpark utanför Johannesburg sommaren 2018. De medverkande konstnärerna är baserad i Sydafrika såväl som Sverige och internationellt. För Wanås Konst vidareutvecklas och koncentreras utställningen med nya konstnärsnamn och med nya verk. Den kommer breda ut sig i skulpturparken, upp i trädtopparna och in i byggnaderna, ta plats och förvandla landskapet.

Not A Single Story
Utställninsperiod: 5 maj – 3 november, 2019
Deltagande konstnärer:
Latifa Echakhch (MA/FR), Lungiswa Gqunta (SA), Gunilla Klingberg & Peter Geschwind (SE), Marcia Kure (NIG/US), Santiago Mostyn (US/SE), Anike Joyce Sadiq (DE) mfl.
Curators: Elisabeth Millqvist och Mattias Givell

Peter Geschwind and Gunilla Klingberg created their monumental sculture Lifesystems while on residency at the NIROX Foundation 2018 Photo Lilly Oosthuizen

Gunilla Klingberg & Peter Geschwind, Lifesystem, 2018, The Nirox Foundaion 2018. Foto Lilly Oosthuizen

Om Not a Single Story

Not a Single Story öppnar 5 maj 2019 och är en vidareutveckling av den stora utställning som Wanås Konsts ledarduo curerade för skulpturparken The Nirox Foundation utanför Johannesburg i Sydafrika sommaren 2018 som ett samarbete mellan skulpturparker på två kontinenter. Sommaren 2019 fortsätter berättelsen på Wanås Konst i Skåne. Utgångspunkt, och inspiration för titeln, är författaren Chimamanda Ngozi Adiches välkända Ted Talk ”Faran med bara en enda berättelse”, 2014, hon skriver om berättelsers betydelse: ”Hur de berättas, vem som berättar dem, när de berättas, hur många olika historier som berättas, beror egentligen på makt.” Berättelser kan användas som metaforer med oändliga tolkningsmöjligheter.

Med ett koncentrerat urval av konstnärer baserade såväl i Sydafrika, Sverige och internationellt och några nya namn förändras utställningen 2019 på en ny plats och skapar rum för andra berättelser. I Not a Single Story tar konstnärerna vidare sina verk och utvecklar nya, de förhåller sig till identitet och historieskrivning med en mångfald av perspektiv. Utställningen kommer att breda ut sig i skulpturparken, upp i trädtopparna och in i byggnaderna, ta plats och förvandla landskapet.

Förutom Not a Single Story, innehåller utställningsprogrammet 2019 en vårutställning som öppnar i konsthallen redan 1 mars samt under sommarmånaderna Live In, en fortsättning på Wanås Konsts satsning på Live Art. Mer information om utställningsprogrammet kommer våren 2019.

Not A Single Story
Utställningsperiod:
5 maj – 3 november, 2019
Vernissage:
söndag 5 maj, 2019
Deltagande konstnärer:
Curatorer:
Elisabeth Millqvist och Mattias Givell

Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar/The Wanås Foundation
Wanås, SE-289 90 Knislinge

Alltid på Wanås

Skulpturparken med samlingen öppen året runt, dagligen kl. 10 – 17.

Konsthallen öppen 5 nov – 21 dec, ons – sön, kl. 11–16.
2019 öppnar konsthallen 1 mars.
På Wanås: Konsthall, Shop & Deli, samt Wanås Restaurant Hotel För öppettider Wanås Restaurant Hotel vänligen se hemsida www.wanasrh.se

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Skulpturparken har årligen ca 75 000 besök och 8000 barn och unga deltar i pedagogiska aktiviteter som visningar och workshops.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras främst genom egenintäkter samt av statligt, regionalt och kommunalt stöd samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land+Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Platsen Wanås består av en skulpturpark och en konsthall samt ett medeltida slott och ett ekologiskt lantbruk. Våren 2017 öppnade Wanås Restaurant Hotel. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

5 maj 2019 öppnar Wanås Konst Not a Single Story, en utställning med konstnärer som förhåller sig till platsen, historieskrivning och identitet, utifrån en mångfald av perspektiv. Utgångspunkt, och inspiration för titeln, kommer från författaren Chimamanda Ngozi Adiches välkända Ted Talk som hon inleder: ”Jag är en historieberättare. Och jag skulle vilja dela med mig av några personliga historier om vad jag vill kalla ’faran av den enda berättelsen’. Medverkande konstnärer: Latifa Echakhch (MA/FR), Lungiswa Gqunta (SA), Gunilla Klingberg & Peter Geschwind (SE), Marcia Kure (NIG/US), Santiago Mostyn (US/SE), Anike Joyce Sadiq (DE) mfl. Curatorer: Elisabeth Millqvist och Mattias Givell

Chimamanda Ngozi Adiche (Faran med bara en enda berättelse)