Rörelse i centrum när konsten på Wanås firar 30 år

Utställningarna på Wanås firar 30 år och expanderar i tid och rum, jubiléet markerar att tiden gått, en rörelse från då till nu. Wanås Konst lyfter med 2017 års stora utställning SculptureMotion fram just skulptur i rörelse och skulptur som inbjuder till handling. Den banbrytande amerikanske koreografen William Forsythe (USA/DE) fungerar som utgångspunkt, medverkar gör även Carolina Falkholt (SE), Henrik Plenge Jakobsen (DK) Sonia Khurana (IN), Éva Mag (SE) med flera i utställningen SculptureMotion. Vernissage 7 maj, 2017. Konsthallen öppnar 13 april 2017 med utställningen Återblick 1987 – en djupdykning bland foton, filmer och arkivmaterial vrider tillbaka tiden till den första utställningen.

William Forsythe, Nowhere and Everywhere at the Same Time No 3, 2015. Foto: Dominik Mentzos

SculptureMotion
Utställningen SculptureMotion tar fasta på vad rörelse i konsten är idag, från rörliga objekt till rörelse som social aktion och upplevelser bortom det visuella. Den banbrytande amerikanske koreografen William Forsythes konstnärskap är en utgångspunkt för utställningen. Hans koreografiska arbete har visats världen över och han har influerat generationer av dansare. I ett expansivt konstnärskap har han arbetat alltmer med installationer och koreografiska objekt i dialog med den samtida konstscenen. Forsythe skapar nya konstverk utomhus och hans Nowhere and Everywhere at the Same Time får Sverigepremiär. I parken möter vi också storskalig skulptur av Carolina Falkholt, och ett verk som tar utgångspunkt i historien av Henrik Plenge Jakobsen. I konsthallen möts stillhet och aktivitet i verk av Sonia Khurana och uppmärksammade Éva Mag presenterar en ny skulptur.

Utställningstemat lyfter fram relationen mellan skulptur och rörelse och intresset för delaktighet som varit centralt i Wanås Konsts program sedan 2011. Konstnärer som Alexander Calder och Jean Tinguely utforskade rörelse och skulptur på 1950- och 60-talet. Moderna Museet presenterade Rörelse i konsten 1961, en turnerande utställning med tyngdpunkt på mekanik och maskin. Utställningens konstverk utforskar skulptur och kropp genom att sätta rörelse i centrum och ställer frågan – vad är rörelse inom konsten idag?

SculptureMotion
Med: William Forsythe (USA/DE), Carolina Falkholt (SE), Henrik Plenge Jakobsen (DK) Sonia Khurana (IN), Éva Mag (SE) mfl.

Vernissage: söndag 7 maj, 2017
Utställningsperiod: 7 maj – 5 november 2017.

På gång

Påsköppet med Återblick 1987
Redan 13 april öppnar utställningssäsongen med Återblick 1987. Då gjordes den första konstutställningen på Wanås, och idag 30 år senare finns en permanent samling med 60 konstverk. Men hur såg egentligen den första utställningen ut? Genom en djupdykning bland foton, filmer och arkivmaterial vrids tiden tillbaka till 1987.

Vernissage: torsdag 13 april, 2017
Utställningsperiod: 13 april – 24 september, 2017

Pågår

Utesäsong på Wanås Konst: 7 november 2015 – 12 april 2016
Skulpturparken öppen dagligen kl. 8 – 19.
Café, Konsthall, Shop och Deli har stängt.

Wanås Konst/The Wanås Foundation
Wanås, SE-289 90 Knislinge, Sweden

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord.

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Wanås består ett medeltida slott, ett ekologiskt lantbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall, och är beläget i södra Sverige. Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. Grundaren Marika Wachtmeister initierade utställningsverksamheten 1987. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Wanås är medlem av European Land + Art Network (ELAN) och är en Long Run Destination – ledande inom hållbar utveckling inom besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

Utställningarna på Wanås firar 30 år och expanderar i tid och rum, jubiléet markerar att tiden gått, en rörelse från då till nu. Med William Forsythe (USA/DE) samt Carolina Falkholt (SE), Henrik Plenge Jakobsen (DK) Sonia Khurana (IN), Éva Mag (SE) med flera i utställningen SculptureMotion. Vernissage 7 maj, 2017.