• Wanås Konst/

These are bodies, These are motions, This is the place, Benoît Lachambre och Rachel Tess, nytt dansverk på Wanås Konst 14 juni 2014

Benoît Lachambre och Rachel Tess
Dansföreställning på Wanås Konst, Loftet
Lördag 14 juni kl.15.30. (Föreställningen ca 60 min)
Platsreservationer: Wanås Konst, tel. 044 661 58, konsthall@wanaskonst.se
Föreställning gratis. Entrébiljett inklusive årskort 120 kr (100 kr pensionärer/studenter)

These are bodies, These are motions, This is the place av koreograferna Benoît Lachambre och Rachel Tess är ett nytt verk skapat på Milvus Artistic Reasearch Center (MARC) i Kivik och på Wanås Konst under mars–april 2014. Föreställningen These are bodies, These are motions, This is the place uppförs under ett tillfälle som del av den pågående utställningen Dance Me på Wanås Konst. I Dance Me möts skulptur, dans och koregrafi med konstnärer som utforskar rörelse. Under sommaren kommer Rachel Tess att fortsätta sitt arbete på platsen och presentera dansföreställningar i Souvenir, hennes mobila koreografiska rum. För fullständigt program över föreställningar och information om Choreographic Sculpture – föreställning föreläsning och samtal med konstnären Damien Gilley, Rachel Tess med flera 11 juli på Wanås Konst se hemsida www.wanaskonst.se, nyhetsbrev och Facebook.

These are bodies, These are motions, This is the place, 2014. Koreografi av och med Benoît Lachambre och Rachel Tess

These are bodies, These are motions, This is the place
I en omgivning av faktiska ytor skapar dansarna en länk mellan kroppens inre och yttre gripbara objekt; i ett utforskande av sinnena blir det orörliga rörligt. Hud blir blir projektionsyta, kroppar blir abstrakta, igenkännbara glimtar dyker upp och kontakten med det yttre rummet överför det sinnliga – akustiskt och rytmiskt. Att vara och låta vara, i den djupa tystnaden ges dansarna utrymme att nästan obemärkt spegla komplexiteten i mänskliga relationer.

Publiken utgör en viktig del av rummets föränderliga landskap. Genom att växla position mellan liggande, sittande, stående, ochgenom förflyttning till olika platserformas publikenavkoreografin.

Verket är producerat av Rachel Tess Dance (Oregon, USA) med stöd av Par B.L.eux (Montreal, Canada) under en månadslång vistelsepå Milvus Artistic Research Center (MARC) i Skåne, med stöd av Region Skåne, Simrishamn Kommun och Konstnärsnämnden.

Benoît Lachambre
Benoît Lachambre (Montreal, Canada) är koreograf, dansare, lärare och konstnärlig ledare för Par B.L.eux . Hans verk utforskar kommunikation och varseblivning genom undersökning av rörelse. Lachambre har samarbetat med Lynda Gaudreau, Felix Ruckert, Catherine Contour, Boris Charmatz, Sasha Waltz, Isabelle Schad, Laurent Goldring, och Hanh Rowe. Han har skapat soloföreställningar för Louise Lecavalier och Marion Ballester. Lachambre har tilldelats Jacqueline Lemieux Award (Canada Council), två gånger mottagit utmärkelsen Dora Mavor Moore samt även Bessie Award för sitt arbete med Meg Stuartoch Forgeries, Love and other matters. År 2013 mottog han Montreal Dance Prize. Han har även skapat två längre förställningar för Cullbergbaletten.

Rachel Tess
Rachel Tess är en amerikansk dansare och koreograf från Portland, Oregon, som bor och verkar i Sverige. Hon har en BFA från The Juilliard School, New York, och en MFA i koreografi från Dans och cirkushögskolan (DOCH), Stockholm. Tess har arbetat med Les Grands Ballets Canadien, Montreal, Göteborgsoperan och var till juli 2013 fast knuten till Cullbergbaletten. Hon har mottagit Princess Grace Award för dans (2002), och även Martha Hill Award från The Juilliard School. År 2010 var hon en av Dance Magazine's 25 to Watch för sitt arbete som co-director av Rumpus Room Dance, Portland, ett danskollektiv med inriktning på gränsöverskridande samarbeten i stadsmiljö och okonventionella platser. Förra året belönades hon med och utförde ett Princess Grace Foundation Works in Progress Residency Baryshnikov Arts Center, New York, med sitt pågående projekt Souvenir, ett mobilt rum för dans och koreografi. (http://www.bacnyc.org/residencies/resident/rachel-tess). Hon är medlem i ÖSKG och är baserad i Kivik där hon även är verksamhetsledare för Milvus Artistic Research Center (MARC).

MARC – Milvus Artistic Research Center
Medateljéoch plats för föreställningar, boende och en inspirerande miljö med 11 hektar jordbruksmark på gränsen till Stenshuvuds nationalpark erbjuder MARC en plats för konstnärlig forskning inom de performativa disciplinerna. Tre gånger om året bjuds konstnärer och samarbetspartners in för att delta in upp till en månad långaateljévistelser. Under vistelsen ges möjlighet till möten med publikunder öppna ateljétillfällen. MARC är en plattform där praktik, arbetssätt och metod inom de performativa disciplinera utforskas och där nya verk skapas och visas. MARC ger möjlighet för koreografer och dansare att fokusera på särskilda frågeställningar ochlyfter framsamarbeten med andra konstområden som gränsar till dans och performance.

På Wanås möts konst, natur och historia. Sedan 1987 har utställningar med svensk och internationell samtidskonst med inriktning på platsspecifika installationer skapats. I skulpturparken finns idag mer än 50 permanenta verk av bland annat Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono och Ann-Sofi Sidén skapade för Wanås. Anläggningen Wanås består av ett medeltida slott, ett ekologiskt jordbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall. Konst visas även i stall- och magasinsbyggnader från 1700- och 1800-tal.

Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. En ideell stiftelse i Östra Göinge kommun, nära både Kristianstad och Hässleholm. Verksamheten grundades av Marika Wachtmeister 1987. Från och med 2011 leds verksamheten av Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Läs mer på