Vernissage SculptureMotion – invigning av Dilsa Demirbag-Sten söndag 7 maj

Vernissage SculptureMotion – invigning av Dilsa Demirbag-Sten söndag 7 maj

Välkomna till öppning av SculptureMotion söndag den 7 maj och invigning av Berättarministeriets Dilsa Demirbag-Sten, kl. 13. SculptureMotion samlar verk som utforskar skulptur i rörelse och skulptur som inbjuder till handling. I utställningen medverkar Carolina Falkholt (SE), William Forsythe (USA), Henrik Plenge Jakobsen (DK) Sonia Khurana (IN), Éva Mag (SE), Mammalian Diving Reflex (CAN/DE). En av världens främsta koreografer William Forsythe visar för första gången koreografiska objekt i Sverige och utställningen introducerar även Sonia Khurana som med video och performance låter stillhet bli aktivitet. I utställningens program ingår Walk & Talk med William Forsythe, performancehelg med konstnärsgruppen Mammalian Diving Reflex och den documenta-aktuella koreografen Maria Hassabis utomhusperformance Staged.

SculptureMotion
Medverkande: Carolina Falkholt (SE), William Forsythe (USA), Henrik Plenge Jakobsen (DK) Sonia Khurana (IN), Éva Mag (SE), Mammalian Diving Reflex (CAN/DE)
Vernissage: söndag 7 maj, 2017, invigning av Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig, Berättarministeriet, kl. 13.
Utställningsperiod: 7 maj – 5 november 2017

William Forsythe, Alignigung, 2016. Video, färg, ljud /colour, sound, 15.50 min. Dansare/Performers: Riley Watts, Rauf "Rubberlegs" Yasit. Installation på Wanås Konst 2017. Foto: Mattias Givell

Konstverken rymmer slowmotion såväl som action; när en konstnär ber oss att lägga oss ner, uppmanar en annan uppfodrande – Ställ dig up! Med rörelse som tema är en svensk konsthistorisk referens Rörelse i konsten på Moderna Museet 1961 med konstnärer som Alexander Calder och Jean Tinguely. Nu är det är dags att undersöka hur konstnärer tar sig an rörelsen idag, bortom mobil och maskin. Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare Wanås Konst, om utställningen SculptureMotion.

Program SculptureMotion
Söndag 4 juni, kl. 14, Walk & Talk med William Forsythe

Möt dansaren och koreografen William Forsythe för en Walk & Talk i parken på Wanås tillsammans med Magnus af Petersens, chef för Bonniers konsthall, och Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare Wanås Konst. Forsythes koreografiska objekt som är en del av årets utställning SculptureMotion aktiverar och aktiveras av besökarna när de organiserar och skapar rörelser. Under visningen berättar Forsythe om sina verk och relaterar dem till konstverken i parken. På engelska.

Performancehelg
Lördag 17 juni
Sonia Khurana – Lying down on the ground live event
Sonia Khurana bjuder in till en gruppaktivitet där de som medverkar följer henne och lägger sig på marken, ritar av varandras kroppskonturer, och skapar en teckning tillsammans. Hennes performance kombinerar det lekfulla och det poetiska, kropp och motstånd, när en vardaglig rörelse blir en gruppaktivitet.

Lördag och söndag 17 och 18 juni, Mammalian Diving Reflex – These Are the People in Your Neighbourhood
I en guidad visning av unga mellan 9 – 10 år från Östra Göinge får publiken möta de som arbetar i och har verksamheter i Knislinge. Tillsammans med konstnärerna förbereder barnen visningen och lär under processen känna varandra och sin omgivning, fler röster tar plats och en mångfald av perspektiv skapas. Glömmer blomsterhandlaren att vattna sina blommor hemma och äter tandläkaren godis? Fokus ligger på vad barnen vad som väcker deras nyfikenhet i mötet med samhället. These Are the People in Your Neighbourhood i Knislinge har möjliggjorts tack vare stöd från Gertrud och Ivar Philipssons stiftelse och Canada Council for the Arts Theatre International program.

Lördag och söndag 19 och 20 augusti, Maria Hassabi, Staged, utomhusperformance
Av och med Maria Hassabi (CY) samt med dansare Hristoula Harakas, Oisin Monaghan, Jessie Gold. I Hassabis koreografi rör sig dansarna så sakta att det är svårt att urskilja när en rörelse börjar och en annan upphör – de pågår. Dansarna som arbetar med henne kallar uppsättningarna för skulpturer, hon själv säger att det är dans utan dans. För Hassabis långsamma utforskande är måleri en utgångspunkt, men eftersom hon koreograferar kroppar närmar vi oss skulptur.

Pågår på Wanås Konst

Återblick 1987 – konsten på Wanås
30-års jubileum! Den första konstutställningen i parken öppnade 1987 på Wanås. Men vem ställde ut 1987 och vad mötte konstbesökaren? Årets Återblick är en utställning om en utställning och en djupdykning bland modeller och arkivmaterial som vrider tillbaka tiden till 1987 i konsthallen. Genom att se tillbaka möter vi en del av konstscenen för 30 år sedan, och får perspektiv på både hur konsten förändrats och utvecklingen av en skulpturpark. I serien Återblick undersöks konstverken i samlingen och de tidigare utställningarna på Wanås.

Höst och vinter
Nytt för 2017 är att även Konsthallen får utökade öppettider med utställningar som sträcker sig över vintern. Hösten och vintern visas Poul Gernes (DK) samt Jennifer Forsberg (SE). Dessutom blir det specialaktiviteter i samband med Höstlovet och Bästa Biennalen – för barn, unga och nyfikna.

Poul Gernes – specialprojekt
Vernissage: september, 2017

Jennifer Forsberg – konsthallen
Vernissage: lördag
30 september, 2017

Bästa Biennalen och höstlovsöppet
21 oktober – 5 november, 2017

Alltid på Wanås

Skulpturparken med samlingen öppen året runt, dagligen kl. 8 – 19.
Konsthallen öppen dagligen från 7 maj kl. 10 – 17.

Café, Konsthall, Shop & Deli, Wanås Restaurant följer konsthallensöppettider

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Nathalie Djurberg & Hans Berg, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Skulpturparken har årligen ca 75 000 besök och 8000 barn och unga deltar i pedagogiska aktiviteter som visningar och workshops.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras främst genom egenintäkter samt av statligt, regionalt och kommunalt stöd samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land+Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Platsen Wanås består av en skulpturpark och en konsthall samt ett medeltida slott och ett ekologiskt lantbruk. Våren 2017 öppnar Wanås Restaurant Hotel. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

Välkomna till öppning av SculptureMotion söndag den 7 maj och invigning av Berättarministeriets Dilsa Demirbag-Sten, kl. 13. SculptureMotion samlar verk som utforskar skulptur i rörelse och skulptur som inbjuder till handling. SculptureMotion: medverkande: Carolina Falkholt (SE), William Forsythe (USA), Henrik Plenge Jakobsen (DK) Sonia Khurana (IN), Éva Mag (SE), Mammalian Diving Reflex (CAN/DE). Vernissage: söndag 7 maj, 2017. Utställningsperiod: 7 maj – 5 november 2017.