Wanås Konst presenterar årets danssatsning – Fluid Grounds med Benoît Lachambre

Under juli månad kommer skulpturparkens besökare att möta verket Fluid Grounds som är producerat av Par B.L.eux och Sophie Corriveau med utgångspunkt i Benoît Lachambres solo Lifeguard, 2016. Verket är installerat i konsthallen och det aktiveras och förändras av de medverkande dansarna och besökarna. Fluid Grounds utforskar närvaro och samhörighet, rörelser kartläggs med hjälp av tejp som likt ett synligt minne återger riktningar i rummet och är en utgångspunkt för koreografin. Sedan 2014 har Wanås Konst arbetat med Live Art i samarbete med dansaren och koreografen Rachel Tess, som en långsiktig satsning på samtida dans och koreografi, och som en långsiktig satsning på samtida dans och koreografi och genomfört projekt med bl a Xavier Le Roy & Scarlet Yu, Maria Hassabi, Dinis Machado, Anna Persson och Peter Mills.

Wans Konsts danssatsning 2019 Benot Lachambre Fluid Grounds Foto Claudia Chan Tak

Benoît Lachambre, Fluid Grounds. Foto Claudia Chan Tak.

Fluid Grounds med Benoît Lachambre på Wanås Konst
Fluid Grounds
är en interaktiv installation i Wanås Konst konsthall som förändras och utvecklas genom de medverkande dansarna och av besökarna. Väggar och golv blir underlag för en teckning av tejp. Röd, grön, gul – tejp i olika färger blir linjer som dansarna gör, en karta över rörelse i en ständigt föränderlig presentation.

Fluid Grounds är producerat av Par B.L.eux och Sophie Corriveau med utgångspunkt i Benoît Lachambres solo Lifeguard, 2016 i samproduktion med Agora de la danse, Festival TransAmériques och Charleroi Danse. Fluid Grounds utforskar närvaro och samhörighet, rörelser kartläggs med hjälp av tejp som likt ett synligt minne återger riktningar i rummet och är en utgångspunkt för koreografin. Genom att tejpa på väggar och golv skapar de medverkande ett rum där tejpen fungerar likt en teckning och karta för att sedan förändras och användas som material till objekt. Fluid Grounds lyfter fram ett arbetssätt som är utforskande och kräver tid, under flera veckor kommer besökare kunna möta rummet, de medverkande och för den som kommer tillbaka förändras upplevelsen under perioden.

Sedan 2014 har Wanås Konst arbetat med Live Art som en långsiktig satsning och utvecklat programmet med Rachel Tess som Wanås Konsts affilierade curator och i partnerskap med MARC, den plattform för samtida koreografi som hon driver parallellt. Tidigare program omfattar projekt med Dinis Machado, Helena Olsson, Anna Pehrsson, Zoë Poluch, Rachel Tess & Luis A. Rodriguez, William Forsythe, Éva Mag, Sonia Khurana, Maria Hassabi, Peter Mills, Björn Säfsten, Xavier Le Roy & Scarlet Yu. Projekten inom Live Art resulterar även i workshoppar och program inom ramen för Wanås Konst Pedagogik.

Om Benoît Lachambre
Benoît Lachambre (Montreal, Canada) är koreograf, dansare, lärare och konstnärlig ledare för Par B. L.eux. Hans verk utforskar kommunikation och varseblivning genom undersökning av rörelse. Lachambre har samarbetat med Lynda Gaudreau, Felix Ruckert, Catherine Contour, Boris Charmatz, Sasha Waltz, Isabelle Schad, Laurent Goldring, och Hanh Rowe. Han har skapat soloföreställningar för Louise Lecavalier och Marion Ballester. Lachambre har tilldelats Jacqueline Lemieux Award (Canada Council), två gånger mottagit utmärkelsen Dora Mavor Moore samt även Bessie Award för sitt arbete med Meg Stuart och Forgeries, Love and other matters. År 2013 mottog han Montreal Dance Prize. Han har även skapat två längre förställningar för Cullbergbaletten.

Om Rachel Tess
Rachel Tess (Portland, Oregon) är dansare och koreograf bosatt i Knislinge. Hon är konstnärlig ledare för Milvus Artistic Research Center. Hon tog sin kandidatexamen (BFA) vid The Juilliard School i New York år 2004. Tess har dansat för Les Grands Ballets Canadiens de Montreal, Göteborgsoperans Balett och Cullbergbaletten. År 2013 tog Tess en master i koreografi från mastersprogrammet New Performative Practices vid DOCH i Stockholm. Samma år mottog hon och genomförde Princess Grace Foundations residensprogram Works in Progress Residency vid Baryshnikov Arts Center i New York med projektet Souvenir. Tess verk Souvenir visades på Wanås Konst 2014. Hon presenterades av Lower Manhattan Culture Council (LMCC) i samarbete med Princess Grace Foundation och Baryshnikov Arts Center år 2014 och 2015. Hennes Any number of sunsets… hade premiär på Skillinge Teater 2018 och har även presenterats på Dansens Hus (Stockholm). Hon är ordförande för i Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) sedan februari 2017

Fluid Grounds med Benoît Lachambre
Period:
1 – 31 juli, 2019
Produktion:
Par B.L.eux och Sophie Corriveau
Samproduktion:
Agora de la danse, Festival TransAmériques och Charleroi Danse
Rachel Tess

Program 2019

Tits N Ass
Designstudion Butler/Lindgård (SE)
Malin Gustavsson
2 mars – 28 april 2019

Not A Single Story II
5 maj – 3 november, 2019
Vernissage:
söndag 5 maj, 2019
Medverkande konstnärer:
Latifa Echakhch, Peter Geschwind & Gunilla Klingberg, Lungiswa Gqunta, Lubaina Himid, Marcia Kure, Santiago Mostyn och Anike Joyce Sadiq
Curatorer:
Elisabeth Millqvist och Mattias Givell
Wanås Konst Konsthall och Skulpturpark

Fluid Grounds med Benoît Lachambre
Period:
1 – 31 juli, 2019
Produktion:
Par B.L.eux och Sophie Corriveau
Samproduktion:
Agora de la danse, Festival TransAmériques och Charleroi Danse
Rachel Tess

Extern utställning 2019

Blickachsen 12 – Bad Homburg, Tyskland
26 maj – 6 oktober, 2019
Vernissage:
söndag 26 maj, 2019
Medverkande konstnärer:
Jeppe Hein,William Forsythe, Kaarina Kaikkonen, Arik Levy, Nandipha Mntambo, Yoko Ono, Anne Thulin, Winter/Hoerbelt mfl.
Curatorer:
Elisabeth Millqvist, Mattias Givell och Christian Scheffel
Partnermuseum: Wanås Konst
Skulpturbiennal i de historiska parkerna i Bad Homburg, Tyskland

Mer information om program 2019 kommer löpande under våren.

……………………………………………………….

Besök Wanås

Wanås Konst Skulpturpark med samlingen öppen året runt dagligen kl. 10 – 17.
Wanås Konst Konsthall, Shop & Deli öppettider 2019: 2 – 31 mar, fre – sön, 11–16, 4 – 30 apr, tor – sön, 11 – 16, 1 maj – 30 sep, alla dagar, 10 – 17, 1 – 31 okt, tis – sön, 11–16, 1– 30 nov, tor – sön 11 – 16, 1–22 dec, lör – sön, 11 – 16.
Påsklovsveckan, 13 – 22 apr, alla dagar, 11 – 16
Läslovet, 28 okt – 3 nov, alla dagar, 11 – 16
Midsommarafton 21 jun, stängt
Wanås Restaurant Hotel – vänligen se www.wanasrh.se

.

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Sedan 1987 har över 300 konstnärer medverkat i utställningar. Skulpturparken omfattar 40 hektar och utforskas till fots. Ett besök där aktuella projekt och den permanenta samlingen i konsthall och park ingår, tar 2,5 h till 4 h. Beroende på säsong och program kan man delta i specialaktiviteter och promenader. Skulpturparken har årligen ca 80 000 besök och 12 000 barn och unga deltar i konstpedagogiska aktiviteter.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras främst genom egenintäkter samt av statligt, regionalt och kommunalt stöd samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land + Art Network (ELAN).

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård. För mer info om vänligen se www.wanas.se

Årets danssatsning på Wanås Konst är Fluid Grounds med Benoît Lachambre. Under juli månad är verket installerat i konsthallen och det aktiveras och förändras av de medverkande dansarna och besökarna.