Wanås Konst satsar på dans – Rachel Tess ny associerad curator

I år fortsätter Wanås Konst sin satsning på samtida dans och utvecklar sitt samarbete med Rachel Tess, nytillträdd associerad curator dans. Redan från augusti märks det med Höstkoreografier, ett program med performance, dans och koreografi på Wanås Konst. Samarbetet inleddes 2014 och utställningen Dance Me, där skulptur och dans förenades i intresset för konst, deltagande, koreografi och rörelse och där den amerikanska dansaren och koreografen Rachel Tess deltog. Förra året utforskades Wanås Konsts performancehistoria genom presentation och program med titeln Past Performance. Samarbetet är en långsiktig satsning för att ge dans och performance närvaro med hög kvalitet. Konstområdena har många beröringspunkter och tillsättningen ger oss möjlighet att utforska dem, berättar Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare Wanås Konst.

Bild: Rachel Tess, Souvenir, koncept och koreografi; Rachel Tess, dansare: Rachel Tess och Kenneth Bruun Carlson,
Wanås Konst 2014, foto: Wanås Konst, courtesy of the artist.

Höstkoreografier på Wanås Konst

I höst blir det tre helger med dans och en performance på Wanås Konst. Nytillsatta Rachel Tess, associerad curator dans på Wanås Konst berättar mer. ”Wanås är en plats där dans formas av och formar sitt sammanhang. Genom att lyfta dansen från sina vanliga arenor får koreografer och dansare möjlighet att arbeta med vad det betyder att möta en delvis ny publik inom konstfältet”. Rachel Tess är en amerikansk dansare och koreograf från Portland, Oregon, som lever och verkar i Sverige. Hon har en BFA från The Juilliard School, New York, och en MFA i koreografi från Dans och cirkushögskolan (DOCH), Stockholm. Tess har arbetat med Les Grands Ballets Canadien, Montreal, Göteborgsoperan och var till juli 2013 fast knuten till Cullbergbaletten. Hon har mottagit Princess Grace Award för dans (2002), och även Martha Hill Award av The Juilliard School. 2010 var hon en av Dance Magazine's 25 to Watch för sitt arbete som co-director av Rumpus Room Dance, Portland, ett danskollektiv med inriktning på gränsöverskridande samarbeten i stadsmiljö och okonventionella platser. 2013 belönades hon med och utförde ett Princess Grace Foundation Works in Progress Residency på Baryshnikov Arts Center, New York, med sitt pågående projekt Souvenir, ett mobilt rum för dans och koreografi. (http://www.bacnyc.org/residencies/resident/rachel-tess) . Hon är medlem i ÖSKG och är baserad i Kivik där hon även verkar som verksamhetsledare för Milvus Artistic Research Center MARC ett interdisciplinärt residency-program. Hennes långsiktiga projekt Souvenir var en del av utställningen Dance Me på Wanås Konst 2014. Tess är utbildad vid Mer om Souvenir och Rachel Tess.

Om konstnärerna och program

20 & 21 augusti, 2016

Dinis Machado (f. 1987 i Porto, Portugal. Bor och verkar i Stockholm.)

Paradigm
ca 50 minuter

I Paradigm skapar Dinis Machado en hemgjord myt för kroppar med oklara identiteter. Han uppfinner fiktiva föremål och skapar alternativa berättelser med rörelser, ritualer och musik. Genom detta skapas ett sammanhang som upplevs som både bekant och obekant, där han ställer frågor om avvikelse och tillhörighet. Paradigm har tidigare visats på bl.a. WELD, Stockholm, MARC, Kivik och Tjörnedala konsthall, Baskemölla.

Rachel Tess (f. 1980 i Portland, Oregon, USA. Bor och verkar i Kivik.)

Scratch
60 minuter

Tretton fotografier är utgångspunkten för Rachel Tess nya performance. Bilderna har Tess själv som motiv och gestaltar tretton olika sammanhang. Vilka associationer och berättelser skapar dessa bilder? Hur kan det översättas till rörelse? Utifrån fotografiernas kvaliteter skapar Tess en serie korta performanceakter som kan ses både som separata porträtt eller som en helhet. Scratch är ett samarbete mellan Rachel Tess (dans och koreografi), Luis Alberto Rodriguez (fotografi) och Uli Ruchlinski (ljud och ljus).

1 & 2 oktober, 2016

Anna Pehrsson (f.1973 i Boden. Bor och verkar i Stockholm.)

Cut in /Fold Out
ca 60 min

Yta och ytlighet är inte samma sak, kroppen är yta av lager och veck. I Anna Pehrssons performance utgår hon från kroppen som projektionsyta för de idéer som formar vår samtid. Hon surfar på den energin och närmar sig en intimitet baserad på friktion och instabilitet snarare än det trygga och familjära. Verket är ett samarbete med Thomas Zamolo (ljus) och Siegmar Zacharias (konstnärlig rådgivare).

Zoë Poluch (f. London, Kanada. Bor och verkar i Stockholm.)

EXAMPLE
45 minuter

Zoë Poluch undersöker i sitt danssolo EXAMPLE om det är möjligt att skapa dans som är tidlös. Hur skulle den dansen se ut, smaka, kännas, höras? Det börjar i mörkret och sedan tar Poluch med publiken på en resa i imaginära och fiktiva landskap. Föreställningens material är

hämtat från arbeten av olika koreografer från olika generationer, länder och stilar. EXAMPLE är producerad i samarbete med Tour de Dance, en ny plattform för dans grundad av Stina Dahlström, Tove Dahlblom och Anna Efraimsson.

Övriga utställningar 2016

Vernissage och säsongsöppning i skulpturparken: Söndag 15 maj, 2016.

Nathalie Djurberg & Hans Berg
Rafael Gomezbarros
Återblick – Per Kirkeby

Utställningsperiod: 15 maj – 6 november 2016.

Supersöndag 12 juni, 2016:

David Svensson, Världens hem
Maria Bajt,
barnboksrum och boksläpp av Cows Can Dream på engelska och som ljudbok på arabiska

Utställningsperiod: 12 juni – 6 november 2016.

Pågår

Vintersäsong på Wanås Konst

2 november 2015 – 14 maj 2016

Skulpturparken öppen dagligen kl. 8 – 19.

Café, Konsthall, Shop och Deli har stängt.

Wanås Konst/The Wanås Foundation
Wanås, SE-289 90 Knislinge, Sweden

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord.

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Wanås består ett medeltida slott, ett ekologiskt lantbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall, och är beläget i södra Sverige. Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. Grundaren Marika Wachtmeister initierade utställningsverksamheten 1987. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Wanås är medlem av European Land + Art Network (ELAN) och är en Long Run Destination – ledande inom hållbar utveckling inom besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

I år fortsätter Wanås Konst sin satsning på samtida dans och utvecklar sitt samarbete med Rachel Tess, nytillträdd associerad curator dans. Redan från augusti märks det med Höstkoreografier.

Wanås är en plats där dans formas av och formar sitt sammanhang. Genom att lyfta dansen från sina vanliga arenor får koreografer och dansare möjlighet att arbeta med vad det betyder att möta en delvis ny publik inom konstfältet.
Rachel Tess, koreograf och nytillsatt associerad curator dans, Wanås Konst.
Samarbetet är en långsiktig satsning för att ge dans och performance närvaro med hög kvalitet. Konstområdena har många beröringspunkter och tillsättningen ger oss möjlighet att utforska dem.
Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare Wanås Konst.