50-talets stilikon och unga rebell James Dean är tillbaka!

James Dean sörjdes av en hel värld när han tragiskt omkom i en bilkrasch vid 24 års ålder. Trots att han bara hann göra tre filmer har han blivit en av Hollywoods mest kända, hyllade och kultförklarade stjärnor.

Warner Bros. fortsätter att fira sina 90 år med att den 16 oktober släppa legendens tre filmer för första gången på Blu-ray™. Filmerna är digitalt remastrade till Blu-ray™ och samlas även i en begränsad samlarutgåva av boxen James Dean Ultimate Collector´s Edition. Samlingen innehåller förutom filmerna, flera timmars extramaterial, kommentarer från regissörer och skådespelare, tre dokumentärer om Dean´s liv, filmposters, artcards samt en 48-sidig fotobok med exklusivt bakom-kulisserna-material.

East of Eden
I filmen East of Eden som gick upp på biograferna 1955 och blev James Deans genombrottsfilm spelar Dean den neurotiske bondsonen Cal, familjens svarta får och ständigt i skuggan av sin framgångsrike bror Aron. I vredesmod mot sin fars bristande intresse för honom letar Cal upp sin påstått döda mor och river upp både gamla och nya familjesår.

East of Eden tilldelades hela fem Oscar®- nomineringar, varav en gick till Dean för bästa manliga huvudroll.

Rebel without a Cause
Rebel without a Cause hade premiär samma år som East of Eden. Jim Stark blev kanske James Deans mest berömda roll och även stilbildande för en hel generation. Jim är den våldsamme rikemanssonen som har problem med sina föräldrar och kommer i konflikt med allt och alla. Till sist ställs allt på sin spets och han måste avgöra en tvist med sin rival genom en livsfarlig tävling.

Rebel without a Cause regisserades av Nicholas Ray och gick upp på biograferna endast en månad efter att James Dean förolyckats i en bilkrasch.

Giant
Baserad på Edna Ferbers bästsäljande bok om en familj av ranchägare och oljemän i Texas blev Deans tredje film, Giant, rosad av en hel kritikerkår. Filmen som kom år 1956 är en storslagen historia om boskapsskötaren Jordan Benedict (Rock Hudson) och hans societetsfru Leslie (Elizabeth Taylor). I vad som kom att bli James Deans allra sista filmroll spelar han den tuffe och nyblivna oljemiljonären Jett Rink som får ärva en bit land som visar sig innehålla en oljefyndighet.

Giant är regisserad av den legendariska George Stevens och fick hela tio Oscar® nomineringar, varav en tilldelades postumt till James Dean för bästa manliga skådespelare.

Releasedatum: James Dean Ultimate Collector’s Edition, East of Eden, Rebel without a Cause och Giant släpps på Blu-ray™ den 16 oktober, 2013
Titelinformation:
Högupplösta bilder: http://goo.gl/nZQPt0

För mer information, högupplösta bilder och förfrågningar, vänligen kontakta:

Tero Marjamäki, tel: 08-402 27 84, wbent@cohnwolfe.com, eller besök http://www.whvdirect.se

Warner Home Video har verksamhet i 90 länder och är en del av Warner Bros. Entertainment Company. Företaget är branschledande inom global videodistribution. Warner Home Videos filmbibliotek erbjuder titlar och kvalitetsunderhållning från Warner Bros. Pictures, Turner Entertainment, Castle Rock Entertainment, HBO® Home Video och New Line Home Entertainment.