80-tals favoriten ”Den oändliga historien” nu på Blu-ray

Nu kommer 1980-tals favoriten Den oändliga historien på Blu-ray. Filmen handlar om den mobbade pojken Bastian (Barret Oliver) som stjäl boken ”Den oändliga historien” från ett antikvariat. Han tar med sig den till skolans vind, låser in sig och börjar läsa. Boken har magiska krafter och vartefter elvaårige Bastian läser vävs hans egen verklighet in i bokens handling.

Boken handlar om landet Fantasia. Där råder kaos och panik då en mörk kraft, ett”Ingenting”, hotar att förstöra och förinta landet. Detta "Ingenting" gör landets regent, Barnkejsarinnan, svårt sjuk. Barnkejsarinnan håller Fantasien levande och det är avgörande att hon blir frisk. Folket i Fantasia sänder ut sin modigaste hjälte Atreyu att söka efter den enda person som kan rädda dem. Denna person är Bastian – pojken som sitter på skolans vind och läser boken ”Den oändliga historien”.

Huvudrollsinnehavaren Noah Hathaway blev en stor flickfavorit på 80-talet i och med rollen som Fantasiens hjälte Atreyu. Musiken till filmen är komponerad av Klaus Doldinger och låten ”Neverending story” blev en hit samtidigt som filmen hade premiär.

Dagens trend att göra nyfilmatiseringar av klassiska fantasy-filmer har inte gått Den oändliga historien förbi. En ny version av Den oändliga historien ska troligen spelas in 2012.

Utgivningsdatum: Den oändliga historien släpps på DVD den 26 maj.

För titelinformation: http://korta.nu/NeverendingStory

För mer information, recensionsexemplar och förfrågningar vänligen kontakta: Katja Skånér/Ulrika Hedlund på Bite Communications, tel: 08-402 01 00, warner@bitepr.se

Om Warner Home Video Warner Home Video har verksamhet i 90 länder och är en del av Warner Bros. Entertainment Company. Företaget är branschledande inom global videodistribution. Warner Home Videos filmbibliotek erbjuder titlar och kvalitetsunderhållning från Warner Bros. Pictures, Turner Entertainment, Castle Rock Entertainment, HBO Home Video och New Line Home Entertainment.