Årets sommargåva: Filmer för Sci-fi fantasten

Sommar, sol och Sci-fi. För den som vill ha ett alternativ till sommar-OS och regniga sommardagar erbjuder nu Warner Bros, en av världens största filmdistributörer, flera timmars filmtittande för den inbitne fantasten av action och äventyrsberättelser i rymdmiljö. I sommarpaketet hos återförsäljare hittar man titlar med allt från utomjordingar till elitstyrkor och flygande hjältar.

Nyligen släpptes den tredje Batman filmen – The Dark Knight Rises. För den som vill friska upp minnet kring hur historien om den mystiske hjälten Batman startade erbjuder Warner Bros. de två första filmerna: The Dark Knight och Batman Begins på Blu-ray och DVD. I Batman Begins utforskar hyllade regissören Christopher Nolan bakgrunden till Batman och vi får historien kring hur allt en gång började. I The Dark Knight fortsätter legenden och vi får följa korsriddaren Batman, spelad av Bruce Wayne, i hans kamp mot ondskan och brottsligheten i Gotham City. Häftiga effekter och nagelbitande action varvas i dessa två titlar som i sin Blu-ray utgåva även är fylld med massvis av extramaterial.

Natalie Portman i den dystopiska thrillern V för Vendetta

I långfilmen V för Vendetta, som bygger på serien med samma namn, ser vi Natalie Portman i rollen som Evey, en arbetarklasskvinna som blir indragen i den lika maskerade som karismatiske frihetskämpen V:s planer när han söker hämnd mot de personer som vanställt hans ansikte.

V för Vendetta är skapad av upphovsmännen till Matrix-trilogin och utspelas i London i en nära framtid där det totalitära och fascistiska partiet Norsefire tagit makten över landet. V kämpar för att starta en revolution, men jagas av poliskommisarien Eric Finch, spelad av
Stephen Rea, vars uppdrag är att hitta och stoppa V innan det är för sent.

I rollen som V ser vi Hugo Weaving, känd från bland annat Transformers, Matrix och Sagan om ringen.

Green Lantern – superväktare till jordens undsättning

Under temat superhjältar och utomjordingar hittar vi även filmen Green Lantern. Huvudpersonen, Hal Jordan, spelad av Ryan Reynolds, lever ett bekymmersfritt liv som testpilot. Hans vardag kretsar kring snabba jaktplan och flyktiga relationer men när han mot sin vilja rekryteras till att bli en Green Lantern,
en medlem i en styrka med övermänskliga krafter vars liv vigs åt att beskydda universum, kastas hans hela tillvaro om. Jaktplan och kvinnor byts ut mot skyddandet av universum mot utomjordiska krafter.

I rollistan hittar vi även Blake Lively, Peter Sarsgaard, Mark Strong, Oscar-nominerade Angela Bassett och Oscar-vinnaren Tim Robbins.

Trippelt upp av Matrix- ännu skarpare

För den ultimata Sci-fi upplevelsen erbjuder Warner Bros. även de genrebrytande Matrix-filmerna. I Andy och Larry Wachowskis storfilmer om Neo, spelad av Keanu Reeves i den overkliga världen kallad The Matrix slåss mänskligheten mot maskiner med artificiell intelligens. För skarpare kontrast och ännu större upplevelse av de många specialeffekterna i Matrix rekommenderas Blu-ray.

Mänskligheten mot utomjordingar i kultserien V

För de riktigt långa regndagarna i sommar erbjuder Warner Bros. en nostalgisk Sci-fi tripp med den klassiska serien V. Serien som kom redan 1984 skildrar invasionen från utomjordingar kallade Visitors som kom till jorden för vatten och föda, där mänskligheten stod för det sistnämnda. I V: The Series fortsätter kampen och den kompletta upplösningen skildras oklippt med hela 13 avsnitt fördelade på tre DVD-skivor. I den slutgiltiga striden har utomjordingarna både blivit klipskare och snyggare när deras reptilväsen förkläds av en mänsklig ridå. Utomjordingarnas sikte är inställt på att erövra Starchild, en nyfödd flicka, till hälften människa, till hälften utomjording då de tror hon är nyckeln till deras överlevnad.

Utöver dessa titlar har Warner Bros även Sci-fi titlar som: Supernatural, Fringe, 300, samt Clash of the titans, med flera. Samtliga filmer och serier finns i handeln nu.

För mer information, högupplösta bilder och förfrågningar vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, tel: 08-402 27 84, wbent@cohnwolfe.com, eller besök http://www.whvdirect.com

Warner Home Video har verksamhet i 90 länder och är en del av Warner Bros. Entertainment Company. Företaget är branschledande inom global videodistribution. Warner Home Videos filmbibliotek erbjuder titlar och kvalitetsunderhållning från Warner Bros. Pictures, Turner Entertainment, Castle Rock Entertainment, HBO Home Video och New Line Home Entertainment.