Fira Halloween i skräckens tecken

Halloween är här och vad passar väl bättre än att fira med en riktig skräckfilm. Warner släpper nu en skrämselklassiker i ny Director’s Cut utgåva på Blu-ray. Alla minns väl den besatta flickan Regan i skräckklassikern Exorcisten?

Det står ganska snabbt klart att det är något fel med Regan (Linda Blair). Hon har förändrats radikalt och är ofta aggressiv mot alla som kommer i kontakt med henne. Hennes mor Chris (Ellen Burstyn) väljer till slut att ringa en präst för att hjälpa sin dotter. När den erfarne exorcisten fader Merrin (Max von Sydow) besöker Regan visar hon sitt rätta jag. Något ont har tagit kontroll över flickan och det påstår sig vara djävulen själv. Fader Merrin är den enda som kan rädda Regan då han ger sig in i en kamp mot demonen för att rädda flickans liv.

Exorcisten bygger på den bästsäljande skräckromanen av William Peter Blatty med samma namn. Blatty fick inspiration till boken från en riktig exorcism av den unge Robbie Mannheim som påstods vara besatt. Exorcisten har fler gången utsetts till den läskigaste filmen genom tiderna.

Utgivningsdatum: The Exorcist: The Version You've Never Seen Before har premiär på Blu-ray den 27 oktober

För titelinformation: http://korta.nu/TheExorcist_DirectorsCut

Tidigare i år släppte Warner två likväl skräckinjagande filmer som även de passar bra till Halloween:

The Orphan: Kate och John Coleman bestämmer sig för att adoptera ett syskon till sina två barn. På ett lokalt barnhem dras paret till den ryska nioåriga flickan Esther som är väluppfostrad, mogen och intelligent. Väl hemma i den nya familjen börjar olyckor hända kring Esther; en klasskamrat ramlar ner från en rutschbana på lekplatsen, en bil kör nerför ett stup och en nunna hittas mördad. En sak står klart – Esther är inte ett vanligt barn! För titelinformation: http://korta.nu/Orphan

Whiteout: I Antarktis närmar sig den stränga vintern med temperaturer ned till - 80°C. Samtidigt som de boende på forskningsstationen Amundsen-Scott håller på att packa ihop för säsongen hittas en man död på isen. Det står snart klart att Antarktis fått sitt första mordfall. Polisinspektör Carrie Stetko som är stationerad på forskningsstationen inleder en mordutredning. Det blir en kamp mot klockan då resten personerna på stationen snart har gett sig av. Carrie måste därför lösa fallet snabbt, innan hon blir ensam kvar med mördaren. För titelinformation: http://korta.nu/Whiteout

Vill man ha ännu fler filmer att krydda Halloweenhelgen med så finns även dessa klassiker i Warner Home Videos skräckbibliotek:

Fredagen den 13:e på Blu-ray: http://korta.nu/Fredagenden13e

Poltergeist på Blu-ray: http://korta.nu/Poltergeist

The Shining på Blu-ray: http://korta.nu/TheShining

Stephen King's Det: http://korta.nu/Det

För dig som istället vill ha dig ett gott skratt så har Tim Burtons Mars Attacks nyrelease på Blu-ray idag, 27 oktober. Titelinformation: http://korta.nu/MarsAttacks

Ulrika Hedlund eller Marcus Forsgren på Bite Communications, tel: 08-402 01 00, warner@bitepr.se