Gökboet som samlarutgåva på Blu-ray

Nu kommer kritikerrosade Gökboet som samlarutgåva på Blu-ray. Gökboet, som hade premiär 1975, anses vara en av filmhistoriens mest betydelsefulla filmer inte minst för skildringen av vården av psykiskt sjuka.

Filmen tar sin början när småsvindlaren Randle P. McMurphy (Jack Nicholson) läggs in på mentalsjukhus. Han, som har svårt att anpassa sig till regler och auktoriteter, skakar snabbt om tillvaron på sjukhuset. De intagna blir nyfikna och ser McMurphy som en intressant avvikelse från den inrutade vardagen. Själv ser han sig som en frälsare med uppgift att skaka liv i och befria de intagna, något som inte uppskattas av sjukhuspersonalen. Motsättningarna mellan McMurphy och den till synes älskvärda men iskallt grymma syster Ratched (Louise Fletcher) är snart ett faktum. Ju mer McMurphy försöker opponera sig desto mer trasslar han in sig i ett sjukhussystem som med sin maktfullkomlighet helt avgör huruvida han är psykiskt sjuk eller inte. Ett system som med enkelhet kan tvinga honom till evig underkastelse.

Denna iscensättning av Ken Keseys roman med samma namn fick alla stora Oscarpriser 1975: Bästa film (producerad av Saul Zaentz och Michael Douglas), Bästa manliga skådespelare (Nicholson), Bästa kvinnliga skådespelare (Fletcher), Bästa regi (Milos Forman) och Bästa manus efter förlaga (Lawrence Hauben och Bo Goldman).

Utöver Jack Nicholson och Louise Fletcher syns bland andra Brad Douriff, Danny DeVito och Christopher Lloyd i skådespelarensemblen.

Gökboet Ultimate Collector’s Edition har följande extramaterial: En omfattande återblick i full originallängd på 87 minuter. Michael Douglas, Milos Forman och Ken Kesey beskriver hur filmhistoria skrevs med skådespelare och patienter på plats i ett fungerande mentalsjukhus. Samt en helt ny intervju med Michael Douglas.

Utgivningsdatum: Gökboet Ultimate Collector’s Edition har premiär på Blu-ray den 29 september.

För titelinformation: http://korta.nu/Gokboet_collectors_edition