Nytt på Blu-ray och DVD: Green Lantern till jordens undsättning

Baserad på den klassiska DC Comics-serien släpps nu filmen Green Lantern på Blu-ray och DVD. I rollen som stridspiloten och sedermera universums gröna väktare ser vi Ryan Reynolds (X-Men Origins: Wolverine, Buried och The Proposal). Tillsammans med sin ungdomsförälskelse Carol Ferris spelad av Blake Lively (Gossip Girl och The Town) tar de sig an universums stora hot, som nu hotar att utplåna allt liv på jorden. Filmen släpps på Blu-ray och DVD den 14 december.

Green Lantern Corps är en samling gröna väktare med superkrafter som viger sitt liv åt att upprätthålla fred och försvara universum mot ondska. Universum har delats upp i 3 600 sektorer och varje sektor vaktas av en grön väktare som alla bär en ring som kan skapa och bemästra en grön energi som bara ringbäraren kan föreställa sig.

När den gröna väktaren Albin Sur, som ansvarar för jordens sektor, attackeras av den onda Parallax tvingas han att fly. Skadad tar han sin tillflykt till jorden där han söker en ny efterträdare som kan överta ringen och krafterna som ryms i den. På jorden finner han den orädda stridspiloten Hal Jordan som inte ont anandes väljs ut till att bli den nästa Green Lantern. Sakta växer Hal in i rollen som superhjälte och lär sig att bemästra krafterna som ringen för med sig.

När den ondskefulla Parallax närmar sig jorden och mänsklighetens slutgiltiga förintelse står för dörren visar Hal prov på stort hjältemod och lyckas tillsammans med sin ungdomsförälskelse Carol Ferris ge ondska och rädsla en sista fight.

Green Lantern är en del av DC Comics som är ett av de mest framgångsrika serieförlagen i USA. DC Comics ger bland annat ut serierna om Batman, Stålmannen, Jonah Hex och Flash. Filmen om Green Lantern baseras på ursprungskaraktären från 1940 som skapades av tecknaren Martin Nodell och författaren Bill Finger. Filmens manus baseras på delarna i den tecknade serien som skapades av författarna Michael Green och Mark Guggenheim efter bearbetning av Greg Berlanti.

Filmen Green Lantern ges ut av Warner Bros. Entertainment och släpps på Blu-ray och DVD den 14 december. Extramaterial är bland annat förhandstittar på tidningsserien Justice League och den animerade serien om Green Lantern.

I Rollistan: Ryan Reynolds, Blake Lively, Peter Sarsgaard, Mark Strong och Tim Robbins.
Manus: Greg Berlanti, Michael Green och Marc Guggenheim
Regissör: Martin Campbell

För titelinformation:

För mer information, högupplösta bilder och förfrågningar vänligen kontakta:
Per Nordin, tel: 08-402 27 17, wbent@cohnwolfe.com, eller besök http://whvdirect.com

Warner Home Video har verksamhet i 90 länder och är en del av Warner Bros. Entertainment Company. Företaget är branschledande inom global videodistribution. Warner Home Videos filmbibliotek erbjuder titlar och kvalitetsunderhållning från Warner Bros. Pictures, Turner Entertainment, Castle Rock Entertainment, HBO Home Video och New Line Home Entertainment.

Nytt på Blu-ray och DVD: Green Lantern till jordens undsättning