Polanskis mästerliga Frantic nu på Blu-ray

​Nu kommer Roman Polanskis stora mästerverk från 1988, Frantic, på Blu-ray.

Handlingen utspelas i Paris dit den amerikanske läkaren Richard Walker (Harrison Ford) kommit tillsammans med sin hustru (Betty Buckley)för att närvara vid en konferens. Paret har precis checkat in på hotellet när hustrun försvinner spårlöst. Med språket och byråkratin som hinder försöker Richard Walker att hitta sin fru, och från den franska polisen får han ingen hjälp. Den enda ledtråden han har är en väska som hans fru av misstag fått med sig från flygplatsen. Snart är han indragen i en mörk värld av korruption, mord och kriminalitet.

Kritikerrosade Frantic är både skriven och regisserad Roman Polanski och anses av många vara hans bästa film. Utöver Harrison Ford märks skådespelare som Betty Buckley, John Mahoney och Alexandra Stewart.

Ennio Morricone har gjort den lågmälda filmmusiken som tillsammans med de franska miljöerna gett Frantic dess uppmärksammade atmosfär. I en av filmens nyckelscener spelas Grace Jones version av ”I’ve seen that face before”, vilken blev en stor hit samtidigt som filmen i slutet av åttiotalet.

Utgivningsdatum: Frantic har premiär den 28 juli.

För titelinformation: http://korta.nu/Frantic