Premiär för HBO- filmen Into the storm på DVD

Ett intimt porträtt av en av världens mest inflytelserika ledare, Winston Churchill

Året är 1945, andra världskriget har precis tagit slut och Europa ligger i spillror när det brittiska folket går till val. Samtidigt flyr premiärminister Winston Churchill (Brendan Gleeson) till den franska landsbygden för att ta semester med sin fru Clemmie(Janet Mc Teer). I den lilla byn inväntar han valresultatet och sitt framtida politiska öde. Tankarna pendlar mellan tiden under andra världskrigets tuffaste dagar och hur detta påverkat det sköra äktenskapet med Clemmie, hans mest förtrogna anhängare.

Under Churchills tillbakablickar får vi följa med in i maktens korridorer och återuppleva några av hans svåraste beslut, kampen mot nazismen och den outtröttliga kärleken till det brittiska folket.

Into the storm ger oss ett intimt porträtt av en av dåtidens mäktigaste män. En legend som höll ihop de allierade och sitt älskade Storbritannien under några av de tuffaste dygnen under andra världskriget. Men också en man vars politiska karriär fick stå i skymundan för den krigshjälte han kom att bli.

Filmen nominerades till ett flertal Golden Globes och huvudrollsinnehavaren Breendan Glee belönades med en Emmy award för ”Outstandnig Lead Actor in a Miniseries or Movie”. Även filmusiken prisades med en Emmy.

Utgivningsdatum: Into the storm har premiär på DVD den 8 december

För titelinformation : http://korta.nu/Into_the_storm

Ulrika Hedlund eller Marcus Forsgren på Bite Communications, tel: 08-402 01 00, warner@bitepr.se