Se Clint Eastwoods hyllning till Nelson Mandela

​Invictus – De oövervinneliga med Morgan Freeman och Matt Damon

Nu kommer Clint Eastwoods Sydafrikadrama Invictus- De oövervinneliga på Blu-ray, On Demand och DVD. Filmen tar sin utgångspunkt i Nelson Mandelas (Morgan Freeman) första år som president vid mitten av 90-talet. När Mandela, precis frigiven efter 27 år i fångenskap, flyttar in i presidentpalatset väntar dramatiska förändringar. I sin strävan efter att göra Sydafrika till en enad stat för både svarta och vita får Mandela idén att ta rugby och de kommande VM-spelen till hjälp.

Trots att landets rugbylag presterar dåligt blir Nelson Mandela dess främste supporter och peppar, via lagkaptenen Francois Pineaar, (Matt Damon), teamet till stordåd. Alla utom en spelare är vita, men Mandela är övertygad om att en VM-vinst kan hjälpa till att ena landet.

Bakgrunden till filmens rugbytema är att sporten anses vara den som starkast representerade Sydafrikas apartheid. Både lag och supportrar var uteslutande vita och den svarta befolkningen höll hellre på motståndarlaget vid landskamper.

Filmen är baserad på John Carlins bok "Playing the Enemy: Nelson Mandela and the Game That Changed a Nation", boken är i sin tur är baserad på verkliga händelser ur Nelson Mandelas liv.

Invictus- De oövervinneliga från 2009, är regisserad av Clint Eastwood. Bland skådespelarna märks Morgan Freeman som Nelson Mandela och Matt Damon som rugbyteamets lagkapten.

Utgivningsdatum: Invictus – De oövervinneliga har premiär den 25 augusti.

För titelinformation: http://korta.nu/Invictus