Sverigepremiär för verklighetsbaserade The Blind Side

​Se Oscarsbelönade Sandra Bullock i huvudrollen

Nu har Oscarsbelönade The Blind Side premiär på Blu-ray, On Demand och DVD. Filmen är en verklighetsbaserad berättelse om den storvuxna, tonåringen Michael Oher (Quinton Aaron). Efter en eländig uppväxt i flera olika fosterhem adopteras Michael av den välbärgade familjen Tuohy. Mamman i familjen, Leigh Anne (Sandra Bullock), gör allt för att stärka Michaels självförtroende. Omställningen är stor för Michael som aldrig tidigare vågat lita på en vuxen och alltid fått höra att han är dum. När det visar sig att Michael har talang för amerikansk fotboll finns Leigh Anne där som stöd. Det ska snart visa sig att Michael inte bara kan övertyga på fotbollsplanen utan även i skolan.

The Blind Side är en sann askungesaga skriven och regisserad av John Lee Hancock. Filmen är baserad på boken The Blind side: Evolution of a Game av Michael Lewis som handlar om den verkliga Michael Oher.

Sandra Bullok har blivit mångfaldigt prisad för sin roll som Leigh Anne Touhy. Bland utmärkelserna märks en Oscar och en Golden Globe. I filmens övriga roller märks bland andra Quinton Aaron, Kathy Bates, Lily Collins, Tim McGraw och Kim Dickens.

The Blind Side har inte visats på bio i Sverige utan hade digital premiär på Internet genom filmtjänsten Voddler i mars 2010.

Utgivningsdatum: The Blind Side har Sverigepremiär den 8 september.

För titelinformation: http://korta.nu/Blind_side