Trilogin fullbordas när The Dark Knight Rises släpps på Blu-ray, DVD och On Demand

Efter Batman Begins (2005) och The Dark Knight (2008) kommer nu den tredje Batman-filmen signerad Christopher Nolan. I The Dark Knight Rises får vi åter följa med till Gotham Citys mörka gator när Batman kämpar för sin stads överlevnad en sista gång. The Dark Knight Rises har rosats av såväl biopublik och kritiker och lyfts fram som 2012 års stora actionfilm. Filmen släpps den 28 november 2012 på Blu-ray, DVD och On Demand med över tre timmars bonusmaterial i Blu-ray versionen.

Åtta år har gått sedan Batman tog på sig skulden för distriktsåklagare Harvey Dents död, försvann in i natten och gick från hjälte till jagad utböling.

När två nya spelare, Selina Kyle, (Anne Hathaway) en slug inbrottstjuv med en mystisk agenda, och Bane, (Tom Hardy) en hänsynslös galning, dyker upp rubbas ordningen. Batman tvingas lämna sin självvalda exil och ge sig in i den slutliga striden för Gotham Citys överlevnad.

Wayne Enterprises är dock nära bankrutt och Batman är långt ifrån sitt forna jag och till synes oförmögen att klättra ur sitt djupa svarta hål för att rädda den stad han svurit att beskydda. Det blir en kamp mot såväl klockan som ondskan.

Som Bruce Wayne/Batman ser vi åter Oscars-vinnaren Christian Bale (The Fighter), Michael Caine (Ciderhusreglerna) återvänder som Alfred, som kommissarie Gordon ser vi åter Gary Oldman. I rollen som Lucius Fox återvänder även Morgan Freeman (Nyckeln till frihet).

Förutom de nya karaktärerna, Selina Kyle och Bane, får vi stifta bekantskap med Marion Cotillard (La vie en rose - berättelsen om Edith Piaf) som Miranda Tate som är ny styrelsemedlem i Wayne Enterprises samt Joseph Gordon-Levitt (Tredje klotet från solen) som spelar poliskonstapel John Blake.

The Dark Knight Rises är 2012 års mest besökta biofilm i Sverige. Efter två månader på de svenska biodukarna hade filmen setts av över 700 000 besökare. Filmen har av kritiker omnämnts som en fulländad final som konkluderar historien om Batman.

The Dark Knight Rises släpps i begränsad upplaga i en Blu-ray-version i tre olika utföranden: en med en exklusiv Broken Cowl mask (en replika av Batmans krossade mask), en version med en unik Batman figur samt en version med ett designat omslag av stål (Steelbook).

Den 28 november, lagom till jul, släpps också The Dark Knight-trilogin i ett gåvoset, innehållandes Batman Begins, The Dark Knight och The Dark Knight Rises. Boxen finns i formaten Blu-ray och DVD samt innehåller en 64 sidor tjock bok med bakgrundsinformation kring skapandet av de olika filmerna.

För den som vill maximera sin Batman-upplevelse finns nu även applikationen
The Dark Knight Rises FX tillgänglig för iPhone och iPads. Genom appen som bygger på AR-teknik (augmented reality) kan du bli filmad eller fotograferad med Batmans Tumbler-bil eller bli en av Gotham Citys ”most wanted” genom att fotografera dig själv som Batman, Catwoman eller Bane. En ytterligare funktion gör det möjligt att själv utforska Gotham Citys gator genom att synkronisera ihop applikationen med ens egna Blu-ray spelare (Blu-ray live anslutning nödvändig för denna funktion).

Applikationen är gratis och finns nu för nedladdning på Appstore:

Regissör: Christopher Nolan
Skådespelare: Christian Bale, Anne Hathaway, Tom Hardy, Marion Cotillard, Joseph Gordon-Levitt, Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman
Manus: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Releasedatum: 28 november, Blu-ray, DVD och On Demand
Titelinformation, Blu-ray:
Titelinformation, DVD: DVD:
Högupplösta bilder:

För fler bilder, trailer, köpa filmen online och mer information: http://wwws.ww.warnerbros.com/portal_se/

För mer information, högupplösta bilder och förfrågningar vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, tel: 08-402 27 84, wbent@cohnwolfe.com, eller besök http://www.whvdirect.com

Warner Home Video har verksamhet i 90 länder och är en del av Warner Bros. Entertainment Company. Företaget är branschledande inom global videodistribution. Warner Home Videos filmbibliotek erbjuder titlar och kvalitetsunderhållning från Warner Bros. Pictures, Turner Entertainment, Castle Rock Entertainment, HBO Home Video och New Line Home Entertainment.