Flexibel elproduktion från Wärtsilä stöder övergången till förnybar energi i Latinamerika

Wärtsilä Oyj Abp, Pressmeddelande, 27.1.2023 kl. 11:00

Översättning av det engelska pressmeddelandet

Teknologikoncernen Wärtsilä levererar motorer till ett stort kraftverk som ska byggas i Latinamerika. Inledningsvis kommer anläggningen att förse nätet med basenergi, men motorernas förmåga att flexibelt och snabbt startas gör det möjligt för kraftverket att senare börja balansera lasten i nätet när systemets andel av förnybar energi ökar. Beställningen, värd mer än 100 miljoner euro, bokfördes i Wärtsiläs orderingång i november 2022.

Kraftverket kommer att drivas med 18 gasmotorer av typen Wärtsilä 50SG, som i enkel cykel levererar en effekt på 339 MW. I kombicykeldrift kommer avgasvärmeåtervinning att höja effekten till över 350 MW. Kombicykeln utvecklas av kunden utgående från en konfiguration med tre ångturbiner, vilket ytterligare förbättrar anläggningens flexibilitet och den kommer att drivas med maximal verkningsgrad även vid dellast. Kraftverkets höga totala verkningsgrad gör att utsläppen minskar, samtidigt som förmågan hos Wärtsiläs motorer att fungera med framtida hållbara bränslen, när de blir tillgängliga, gör att anläggningens hållbarhet säkras även framöver.

Wärtsiläs gasmotorer är konstruerade för att fungera som en överbryggande teknologi; genom att tillhandahålla baslastkraft nu, innan man optimalt byter till att tillhandahålla balanseringskraft för att stödja utbyggnaden av förnybar energiteknik.

“Wärtsilä har en ledande roll när det gäller hur man ska forma en koldioxidfri verksamhet inom energiindustrin och denna order är ett exempel på hur energisektorn kan uppnå detta mål på lång sikt. Flexibla motorer som Wärtsilä 50SG kan startas och stannas inom bara några minuter, vilket är avgörande för att kunna balansera den varierande elförsörjningen från förnybara energikällor. Det kommer att bli allt viktigare att optimera kraftsystem och driftsflexibilitet allteftersom andelen förnybar energi ökar. Wärtsiläs motorer uppfyller alla krav, inte bara för nuvarande behov utan även för den framtida utvecklingen”, säger Risto Paldanius, Vice President, Americas, Wärtsilä Energy.

Wärtsiläs utrustning levereras enligt en snabb tidtabell och är planerad att finnas på plats i början av 2023. Kraftverket förväntas tas i kommersiell drift i augusti 2024.

Wärtsilä stöder målmedvetet övergången till förnybar kraft i hela Latinamerika. Fram till i dag har Wärtsilä cirka 10,6 GW installerad effekt i 254 kraftverk med 1 060 motorer i sjutton latinamerikanska länder. Av denna effekt omfattas 2,7 GW av långsiktiga serviceavtal från Wärtsilä.

Wärtsilä har utfört modellering av kraftsystem i fler än 190 regioner runt om i världen, från Chile till Kalifornien. Modelleringarna har genomgående visat att förnybar teknik kan möta efterfrågan på ett tillförlitligt sätt när den används tillsammans med flexibel kapacitet, som tillhandahålls av en kombination av lastbalanserande motorer och energilagring.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sari Luhanka
Manager, Global Media Relations
Wärtsilä Corporation
Mob: +358 10 709 5774
sari.luhanka@wartsila.com

Bild: Wärtsilä 50SG motorgeneratorer i fabriken © Wärtsilä

Wärtsilä Energy i korthet
Wärtsilä Energy leder övergången mot en framtid baserad på 100 % förnybar energi. Vi hjälper våra kunder minska koldioksidutsläpp genom att utveckla marknadsledande teknologi. Dessa består av energisystems balanserande kraftverk som kan tillämpa dagens och framtidens bränslen, hybrida lösningar, energilagring samt optimeringsteknologi, vilket inkluderar GEMS-energihanteringsplatformen. Wärtsilä Energys livscykeltjänster är utformade för att öka effektiviteten, främja tillförlitlighet och garantera driftsprestanda. Vår meritlista består av 76 GW kraftverkskapacitet och 110 energilagringssystem levererade till 180 länder runt om i världen.

Wärtsilä är ett globalt företag, ledande inom innovativa teknologier och livscykellösningar för marin- och energimarknaderna. I vår forskning och utveckling lägger vi stort fokus på hållbar teknik och tjänster för att hjälpa våra kunder att kontinuerligt förbättra sina miljömässiga och ekonomiska prestationer. Vårt engagerade och passionerade team med 17 000 yrkesmän och kvinnor på mer än 200 verksamhetsställen i 68 länder hjälper våra marknader över hela världen att ställa om verksamheten för att minska koldioxidutsläppen. År 2021 uppgick Wärtsiläs omsättning till 4,8 miljarder euro. Wärtsiläs aktier är noterade på Nasdaq Helsingfors.