Wärtsiläs förvärv av Transas slutfört

Wärtsilä Oyj Abp, Pressmeddelande, 4.5.2018 kl. 14.15 EET

Teknologikoncernen Wärtsilä meddelar att förvärvet av Transas, ett globalt företag med huvudkontor i Storbritannien, har slutförts. Kontrollen över företaget övergår från och med den 4.5.2018 till Wärtsilä. Förvärvet, som tillkännagavs i mars 2018, har ett transaktionsvärde på 210 miljoner euro (företagsvärde).

Transas är en global marknadsledare inom marina navigationslösningar som innefattar kompletta bryggsystem, digitala produkter och elektroniska sjökort. Företaget är också ledande inom utbildning och simuleringstjänster samt sjötrafikledningssystem. Förvärvet av Transas innebär ett stort närmande mot Wärtsiläs målsättning om att åstadkomma hållbara samhällen med smart teknik. Därmed påskyndas också uppfyllelsen av företagets löfte om att omvälva industrin genom att införa ett Smart Marine-ekosystem. Wärtsilä föreställer sig en säker, smart och molnbaserad framtid genom utveckling av program som tillämpar maskininlärning och artificiell intelligens.

Transas årsomsättning uppgår för närvarande till cirka 140 miljoner euro, och företaget har närmare 1.000 anställda vid 22 regionala kontor runtom i världen. Dessa kommer att integreras i Wärtsiläs Marine Solutions-affärsområde. Företagets stora bas av programvaruutvecklare förväntas inta en viktig roll genom att medverka i Wärtsiläs utveckling av smarta produkter och en digital plattform.

”Sammanslagningen mellan Transas och Wärtsilä innebär stora steg framåt för Smart Marine-ekosystemet. Det är ett mycket positivt steg för båda parter, och vi välkomnar Transas-teamet till vår organisation”, säger Roger Holm, direktör för Wärtsilä Marine Solutions.

Pressmeddelande 19.3 2018: Wärtsilä förvärvar Transas för att snabbare nå sin vision om ett Smart Marine-ekosystem

Läs mera på engelska: www.wartsila.com/transas

Bildtext: Att förbinda smarta fartyg med smarta hamnar innebär verkliga fördelar för sjöfarten.

Kontakter för media:

Joonas Makkonen
Direktör, Voyage Solutions
Wärtsilä Marine Solutions
Tfn: +358 50 521 5212
joonas.makkonen@wartsila.com

Marit Holmlund-Sund
Senior manager, marknadsföring, kommunikation, Marine Solutions
Tfn: +358 10 709 1439
marit.holmlund-sund@wartsila.com

Kontaktperson för investerare:

Natalia Valtasaari
Direktör, Investerarrelationer
Tfn: +358 10 709 5637
natalia.valtasaari@wartsila.com

Wärtsilä i korthet:
Wärtsilä är en världsledande leverantör av smarta teknologier och kompletta livscykellösningar för marin- och energimarknaderna. Med betoning på hållbar innovation, total verkningsgrad och dataanalys maximerar Wärtsilä både den miljömässiga och den ekonomiska prestandan för sina kunders fartyg och kraftverk. År 2017 uppgick Wärtsiläs omsättning till 4,9 miljarder euro med cirka 18.000 anställda. Företaget har verksamhet på över 200 verksamhetsställen i över 80 länder runt om i världen. Wärtsiläs aktier är noterade på Nasdaq Helsinki.