Vattendriven borrteknik borrar rakare, djupare och mer miljövänligt

Report this content

Svenska LKAB Wassara visar företagets vattendrivna borrteknik som borrar med hög precision och minimal miljöpåverkan på Bauma 2013. Borrtekniken utvecklades i gruvmiljö och är en väsentlig del av det svenska gruvbolaget LKAB:s framgång på världsmarknaden. Efter att kompletterat produktprogrammet med flera modeller och storlekar passar den vattendrivna tekniken nya arbetsområden som anläggningsarbeten, dammar och prospekteringsborrning.

Hjärtat i system är företagets världspatenterade Wassara DTH-hammare. Med vatten som kraftöverföring lämpar sig Wassara-hammaren idag för de flesta applikationer men framför allt i applikationer som är svåra eller olämpliga att borra i med annan borrteknik. Att använda vatten som kraftkälla och för smörjning av hammaren är hemligheten bakom teknikens alla fördelar.

–     Vi ställer ut på Bauma 2013 för att vi vill visa företag inom anläggningsarbeten, dammar samt prospekteringsborrning vilken skillnad den vattendrivna teknikern gör, säger Kent Boström, Communications Manager, på LKAB Wassara. I känsliga stadsmiljöer, i vattenrika markförhållanden och dammarbeten har tekniken oöverträffade fördelar jämfört med annan borrteknik.

18 miljoner väldokumenterade gruvmetrar
Wassara är ett dotterbolag till svenska LKAB, en världsledande producent av bland annat förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning

–     LKAB har använt den här borrtekniken till sina spränghål i över 20 år och borrat över 18 miljoner meter, alla väldokumenterade. Vi har kompletterat produktsortimentet med flera modeller och storlekar som används i anläggningsarbeten, dammar och prospekteringsborrning, säger Kent Boström.

Kent fortsätter:

–     Vi har under det senaste året även byggt upp en organisation som är anpassad för att hantera efterfrågan från marknaden. Vi har nu tekniken, resurserna och referenserna för att vi ska nå framgångar utanför gruvnäringen. Vi ser med stor tillförsikt på 2013 som en start på något stort.

Wassara kommer att visa ett flertal exempel på krävande applikationer där den vattendrivna borrningen har varit överlägsen:

•     Bärgningen av kryssningsfartyget Costa Concordia i Italien

•     Tätningen av den stora dammen Wolf Creek i USA

•     Det svenska gruvbolaget LKAB

Välkommen att träffa oss den 29 och 30 januari i München.

Wassara AB

Kent Boström, Communications Manager
kent.bostrom.wassara@lkab.com

Om Wassara
Wassara AB är ett försäljnings- och utvecklingsföretag inom vattendriven borrning. Med den patenterade Wassara-hammaren skapar Wassara marknadsledande helhetslösningar för borrning inom anläggnings- och gruvindustrin.

Företaget startade sin verksamhet 1988 och ägs av LKAB. Stor tillgång till teknisk kompetens och erfarenhet inom Wassara och hos våra ägare kombineras med ett långt drivet nätverkssamarbete. Ägare, kunder och branschföretag över hela världen skapar tillsammans med Wassaras ingenjörer och tekniker vinnande koncept för effektivare borrning.

Taggar:

Citat

LKAB har använt den här borrtekniken till sina spränghål i över 20 år och borrat över 18 miljoner meter, alla väldokumenterade. Vi har kompletterat produktsortimentet med flera modeller och storlekar som används i anläggningsarbeten, dammar och prospekteringsborrning. Vi har under det senaste året även byggt upp en organisation som är anpassad för att hantera efterfrågan från marknaden. Vi har nu tekniken, resurserna och referenserna för att vi ska nå framgångar utanför gruvnäringen. Vi ser med stor tillförsikt på 2013 som en start på något stort.
Kent Boström