Wassara visar den vattendrivna borrteknikens fördelar på Bauma 2013

Report this content

Möt Wassara på Bauma, Hall B3 och monter 213. I montern berättar företagets experter om hur teknik som använts i över 20 år i gruvor nu också anpassats till anläggningsarbeten, dammar och prospekteringsborrning. Egenskaper som utmärker tekniken är bland annat minskad miljöpåverkan, hög precision och lägre energibelastning.

Den vattendrivna borrtekniken använder inga tillsatser utöver vanligt vatten. Vattnet i sig ger tillräcklig smörjning till utrustningen, det är en av miljöfördelarna med den vattendrivna tekniken. Luftdriven borrutrustning använder ofta olja för smörjning, en olja som när den smort borrsträngen kommer ut i borrhålet.

–    Vår vattendrivna borrteknik har en minimal miljöpåverkan, säger Stefan Swartling, Marknadschef på LKAB Wassara. Dessutom är både effektförbrukningen och CO2-utsläppen mindre än vid traditionell borrning med tryckluft.

En anledning till den låga energiförbrukningen är att vatten är mer direktverkande än luft. Att komprimera luft är helt enkelt inte energieffektivt.

Wassaras borrteknik lämpar sig mycket bra i exempelvis känsliga stadsmiljöer och vid dammarbeten där säkerhetskraven är höga. Den vattendrivna borrtekniken är föreskriven i många stadsmiljöer.

–     Bakom tekniken ligger det förstås ett intensivt utvecklingsarbete, ett arbete som resulterat i en helt unik produkt, säger Stefan Swartling. Förutom långa raka hål erbjuder vår teknik fördelar som hög produktivitet, borrhål av högsta kvalitet och minimal miljöpåverkan.

Bauma 2013
Produkter, lösningar och flera olika case presenteras i Wassaras monter på Bauma i München, Tyskland. Bland annat visas exempel på krävande applikationer där den vattendrivna borrningen har varit överlägsen:

•     Bärgningen av kryssningsfartyget Costa Concordia i Italien

•     Tätningen av den stora dammen Wolf Creek i USA

•     Borrning för geoenergi i vattenrik mark i Malmö

•     Det svenska gruvbolaget LKAB

Välkommen att träffa oss i hall B3, monter 213

Wassara AB

Kent Boström, Communications Manager
kent.bostrom.wassara@lkab.com

Om Wassara
LKAB Wassara AB är ett försäljnings- och utvecklingsföretag inom vattendriven borrning. Med den patenterade Wassara-hammaren skapar Wassara marknadsledande helhetslösningar för borrning inom anläggnings- och gruvindustrin.

Företaget startade sin verksamhet 1988 och ägs av LKAB. Stor tillgång till teknisk kompetens och erfarenhet inom Wassara och hos våra ägare kombineras med ett långt drivet nätverkssamarbete. Ägare, kunder och branschföretag över hela världen skapar tillsammans med Wassaras ingenjörer och tekniker vinnande koncept för effektivare borrning.

Taggar: