• Waves4Power/

De första testerna av vågkraft vid Runde är nu genomförda och vågkraftbojen WaveEl 3.0 är bogserad till Fiskåholmen

Waves4Powers vågkraftverk vid Runde har levererat ström sedan den 2 juni 2017. Målet med demonstrationssystemet vid Runde var att samla viktig data inför utvecklingen av WaveEl 4.0, Next Generation och serieproduktion av vågkraftsystem. Planen var från början att alla tester skulle vara genomförda före jul 2017 och att vågkraftbojen WavesEl 3.0 då skulle tas upp för genomgång och analys.

På grund av skador på förankringslinorna till WaveEl 3.0 bojen har nu bojen bogserats till Fiskåholmen tidigare än beräknat. Just nu pågår en noggrann analys av förankringarna och en bedömning av vad som har hänt och hur skadorna har uppstått. När detta arbete är genomfört informeras alla intressenter ytterligare.

Bojen i sig själv är intakt och glädjande kan konstateras att all viktig data som behövs har hunnit samlas in för vidare arbete med nästa generation av vågkraftverk från Waves4Power.

För mer information, kontakta:

Jonas Kamf, CMO, Waves4Power +46 706 64 36 25, jonas.kamf@waves4power.com
Jan Melsom, Representant Waves4Power, Norge +47 900 585 78, jan.melsom@waves4power.com

Waves4Power är ett svenskt bolag med säte i Göteborg som utvecklar och säljer fossilfria energisystem baserade på vågkraft. Waves4Power fokuserar på hållbarhet, servicebarhet och lönsam elproduktion. Kärnan i W4P vågkraftsystem är en kraftgenererande boj med elastiska förankringar. Bolaget har utvecklat den senaste generationen av vågkraftverk sedan prototypen av WaveEL bojen lanserades utanför Vinga år 2010. Idag arbetar W4P med ett nätverk av kommersiella industriella partners och i nära samarbete med bland annat Chalmers Tekniska Högskola. www.waves4power.com

Taggar:

Snabbfakta