Wayfinder Access guidar synskadade med Nuance TALKS

Report this content

Wayfinder tillkännagav idag lanseringen den nya mobila gps-tjänsten Wayfinder Access, en produkt som har för avsikt att förenkla vardagen för synskadade. Wayfinder Access, powered by Nuance TALKS introducerar flera nya funktioner, så som var befinner jag mig? och vad finns i min omgivning? Wayfinder Access kommer att säljas och marknadsföras av Nuance Communications Inc.

Wayfinder Access har utvecklats för att hjälpa synskadade att bli mer mobila genom att ge användaren information om hans/hennes omgivning. Navigationsmjukvaran, Wayfinder Access är kombinerad med Nuance skärmläsarapplikation TALKS och omvandlar ruttinstruktionerna och informationen på mobilens display till tal med utmärkt hörbarhet. Nuance kommer att använda sitt utbredda nätverk för att distribuera Wayfinder Access runt om i Europa. Nuance har liksom Wayfinder flera starka operatörssamarbeten vilket skapar goda förutsättningar för ytterligare samverkan med operatörer. Wayfinder och Nuance kommer att visa upp denna teknologi på 3GSM i Barcelona (Hall 2, bås H48).

Wayfinder Access är en ny tjänst som underlättar vardagen för synskadade. ”Vicinity View” innebär att användaren kan styra över hur stor radien på den omgivning som han/hon vill kunna få information om. Det innebär att användaren kan välja just den information som är relevant – t.ex. övergångställen eller platser som ligger i en större radie som till exempel butiker eller restauranger. ”Var befinner jag mig?” är ytterligare en praktisk funktion och som namnet antyder, erhåller användaren information om var han/hon befinner sig för tillfället.

För att optimera tjänsten för de nya användarna har referensgrupper med synskadade använts i utvecklingsarbetet. Wayfinders mångfalt prisbelönade Wayfinder Navigator har arbetats om från grunden för att på bästa sätt integreras med text - till - tal applikationer och således anpassats till den nya målgruppen.

”Vi har utvecklat och optimerat vår navigationsteknologi med hjälp av referensgrupper med synskadade för att på bästa sätt förstå och kunna precisera behoven och efterfrågan på denna speciella marknad. Samarbetet med Nuance är ytterligare ett steg för att göra vår banbrytande teknologi tillgänglig för dem som behöver och efterfrågar den.” säger Magnus Nilsson, VD Wayfinder Systems.

“Som ledande leverantör av core imaging och talmjukvara till teknologiindustrin för funktionshindrade är vi på Nuance mycket stolta över vår roll med att göra datorer och andra mobila produkter tillgängliga för alla användare. Företag som Wayfinder integrerar vår teknologi till sin mjuk – och hårdvaruteknik för att för få en text - till - talfunktion eller för att ha en möjlighet att kunna kontrollera mjukvaran med hjälp av tal,” säger Philippe Jeanrenaud, Marketing Director of Embedded Speech Solutions på Nuance ”Tillsammans kan vi skapa lösningar för en målgrupp som ofta ignoreras.”

Wayfinder Access finns på 17 språk och kommer att finnas tillgänglig från och med mitten av mars 2007.

På 3GSM i Barcelona representeras Wayfinder i Tele Atlas monter (2B69 i hall 2) och i Nuance.s monter (H48, hall 2).

Om Nuance Communications, Inc.
Nuance Communications, Inc. (Nasdaq: NUAN) är ledande leverantör av tal - och bildlösningar till företags - och privatkunder världen över. Dess teknik, applikationer och tjänster gör användarupplevelsen mer attraktiv, genom att förändra sättet som människor interagerar med information och hur de kan skapa, dela och använda dokument. Varje dag upplever miljoner kunder och tusen av dess företagskunder Nuances beprövade applikationer.