Wayfinder förvärvar Navicore

Wayfinder och Navicore tillkännager idag uppgörelsen som fullgör Wayfinders förvärv av det finska navigationsföretaget Navicore. Med gemensamma krafter kommer Wayfinder och Navicore erbjuda bolagens prisbelönta lokaliseringstjänster och applikationer på samtliga stora mobilplattformar. Antalet användare kommer överstiga en miljon till antalet och antalet betalande användare kommer att överskrida 200 000. Det kommer inte att medföra någon utspädningseffekt för existerade aktieägare i Wayfinder och vinsten per aktie beräknas inte komma att påverkas av förvärvet.

Navicore är den främsta utvecklaren av interaktiva on-board navigationsprodukter för smartphones och Nokia tablet PCs. Navicores produkter säljs i 30 länder över hela Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Sydafrika och Australien.

Förvärvet av Navicore ligger i linje med Wayfinders strategi att erbjuda unika applikationer och tjänster till tillverkare av mobiltelefoner och andra trådlösa enheter samt till operatörer världen över.

“Tillsammans med Wayfinder kommer vi att förbättra användarupplevelsen och sluterbjudandet till alla Navicores kunder. Vi ser det som ett naturligt och spännande steg att förena två ledande företag och skapa en slagkraftig och marknadsledande enhet,” säger Juha Murtopuro, VD på Navicore Oy.

Wayfinder kommer befästa platsen som marknadsledande genom att erbjuda lokaliseringsapplikationer och tjänster på de största mobila plattformarna, såsom Java (inklusive Blackberry), Symbian, Linux och Microsoft.

“Vi är mycket nöjda över förvärvet och den ovärderliga kompetens som Navicore kommer att tillföra. Navicores produkter kommer att vidareutvecklas och stödjas fullt ut för alla Navicoreanvändare,” säger Magnus Nilsson, VD på Wayfinder.

Wayfinders ledning bedömer inte att ytterligare kapital kommer att behöva tillföras som ett resultat av förvärvet. Det kommer inte att bli någon utspädningseffekt för nuvarande aktieägare i Wayfinder och vinsten per aktie beräknas inte komma att påverkas av förvärvet.

Transaktionen avslutades den 2 juli 2007.