Wayfinder och 3 inleder strategiskt samarbete

Wayfinder och 3 Skandinavien meddelar idag att 3 Skandinavien har valt Wayfinder som sin samarbetspartner och leverantör av navigerings- och karttjänster. Syftet är att utöka 3s tjänsteutbud och ge 3s kunder tillgång till Wayfinders högklassiga navigerings- och karttjänster direkt i mobilen var kunden än befinner sig.

Från och med början av 2007 kommer samtliga nya 3 telefoner som Wayfinder stödjer vara förladdade med Wayfinder Navigator och Wayfinder Earth Guide. Detta innebär att 3s kunder på ett enkelt sätt kan få tillgång till Wayfinders tjänster, direkt i sin mobil. Dessutom kommer alla 3-kunder runt om i Sverige och Danmark få tillgång till tjänsterna via 3s mobila portal, Planet3. Samtliga 3Media Centers kommer dessutom marknadsföra tjänsterna.

“Det är spännande att 3 Skandinavien nu kommer att erbjuda sina kunder våra användarvänliga kart- och navigationstjänster” säger Magnus Nilsson, VD på Wayfinder. ”2006 var ett händelserikt år för Wayfinder och det känns lovande att kunna börja 2007 med ett partneravtal med 3 på vår egen hemmarknad. 3 har varit mycket framgångsrika vad gäller att lansera nya tjänster till sina kunder där MSN messenger är ett bra exempel och vi är övertygade om att samarbetet ytterligare kommer att förstärka 3s erbjudande till sina kunder.”

3 Skandinavien har mer än 700 000 kunder och globalt över 13 miljoner kunder. Mobilportalen, 3Planet är välkänd och frekvent använd av 3s kunder. 3 Skandinavien och Wayfinder kommer tillsammans att genomföra marknadsföringskampanjer riktade mot 3s befintliga och potentiella kunder.

“Vi är mycket glada över att kunna erbjuda Wayfinders högklassiga kart - och navigeringstjänster till våra kunder i Danmark och Sverige. Efter våra enorma framgångar med MSN, e-mail och musik i mobilen så blir Wayfinders navigationstjänster ytterligare ett viktigt steg för 3s kunder på väg mot ett riktigt bra mobilt liv” säger Johan Othelius, marknadsdirektör på 3 Skandinavien.

Wayfinder Navigator
Wayfinder Navigator kombinerar det bästa inom GPS-navigering med bekvämligheten och funktionaliteten hos mobiltelefonen. Med hjälp av rörliga kartor, grafiska anvisningar och röstanvisningar guidas användaren till vald destination. Användarens position uppdateras automatiskt och markeras i kartan som visas i mobilen. Utöver navigationstjänsten erbjuder Wayfinder även en rad användbara innehållstjänster, bland annat digitala cityguideböcker, trafikinformation, valutakonverterare, väderprognoser samt detaljerad information om utvalda lokala tjänster och sevärdheter.

Wayfinder Earth Guide
Wayfinder Earth Guide ger användaren en tredimensionell jordglob i mobilen. Man kan snurra globen manuellt och välja ett område eller en stad och zooma in för en närbild. Wayfinder Earth Guide ger anvisningar och har en så kallad ruttfunktionalitet. Anvisningar från A till B anger den snabbaste eller kortaste vägen till önskat mål. Det är sedan enkelt att följa de intuitiva text- och kartinstruktionerna på mobiltelefonen.