• Wayfinder Systems/

Wayfinder och MapmyIndia i exklusivt samarbete för navigation i väldens snabbast växande marknad för mobil kommunikation

Wayfinder har ingått ett exklusivt avtal med MapmyIndia. Wayfinder får därmed access till MapmyIndias högkvalitativa kartdata över Indien. Avtalet möjliggör att Wayfinder kan erbjuda sina prisbelönta navigations- och lokaliseringstjänster i Indien.

Genom det exklusiva avtalet med MapmyIndia, gällande serverbaserad navigation, har Wayfinder tagit ett stort kliv framåt i ambitionen att bli en global spelare inom segmentet för mobilnavigation och positionsbaserade tjänster.

Indien är en stor marknad där Wayfinder har för avsikt att erbjuda hela sin produktportfölj.
Wayfinder kommer initialt att erbjuda tjänster med karttäckning över hela Indien samt detaljerade stadskartor över tjugo av de största städerna. Mot slutet av året kommer Wayfinder att erbjuda tjänster som täcker alla större städer i Indien, där MapmyIndia har detaljerade kartor över mer än 150 stora städer.

MapmyIndia har ett mycket gott rykte och renommé med över tio år i branschen, och har etablerat starka band med ett stort antal företag i Indien. Wayfinder blir det enda företaget inom segmentet för serverbaserad navigation (on-line) med utförliga tjänster och bred karttäckning i Indien. Varje månad tillkommer 6 miljoner nya mobilabonnenter i Indien. För närvarande finns det totalt cirka 160 miljoner mobilabonnenter och intresset för kart- och navigationstjänster för mobilen är stort.

“Samarbetet med MapmyIndia har fått en flygande start. Att vi har ett exklusivt avtal är mycket viktigt och ger oss ett stort försprång gentemot våra konkurrenter,” säger Magnus Nilsson, VD på Wayfinder Systems.

“Efter lanseringen av MapmyIndia 2004 insåg vi att efterfrågan på navigationslösningar i Indien är betydande. I processen att identifiera den bästa applikationen för serverbaserad mobilnavigation fann vi att Wayfinder har vad som krävs för att bli framgångsrikt i Indien,” säger Rakesh Verma, Managing Director, på MapmyIndia.

Wayfinder är också i slutförhandlingarna med en av de största mobiloperatörerna i Indien och har redan slutit ett avtal med en av de största mobiltelefondistributörerna.

Om MapmyIndia/CE Info Systems
CE Info Systems, ett ISO 9001-2000 företag, är ledande i Indien med att leverera tjänster och lösningar till GIS och LBS-tjänster. Företaget har flera lyckosamma och nyskapande lanseringar; Som pionjär med att skapa Indiens kartdata sedan 1994, till att lansera Indiens första interaktiva kartportal www.mapmyindia.com 2004, till att släppa Indiens första nationstäckande GPS-baserade vägnätverk med navigerbara kartor i mars 2007. Dessa navigerbara kartor är designade för att användas i Internetportaler, för bilnavigation, mobilnavigation och andra lokaliseringsbaserade och GIS-applikationer skapade för privatpersoner och företag. NASSCOM har också belönat CE Infos satsning genom att rösta fram dem till slutomgången vid uttagningen av ett föredömligt företag inom IT innovation i Indien 2004.