Wayfinder Systems sluter avtal med ledande mobiltelefontillverkare baserat på TeleAtlas kartor

Wayfinder Systems har ingått ett avtal med en av världens största mobiltelefontillverkare, som innebär förinstallation av Wayfinders navigationstjänster på kommande mobilmodeller.

Enligt avtalet kommer Wayfinders navigationsapplikation att förinstalleras i kommande mobilmodeller med inbyggd GPS-funktionalitet.

“För Wayfinder är detta en milstolpe, då det avsevärt ökar antalet mobiler med Wayfinders tjänster installerade. I dag har över 700 000 användare laddat ner och använt Wayfinders produkter. När försäljningen av kommande telefonmodeller tar fart, har Wayfinders användarbas en potential att kraftigt öka”, säger Magnus Nilsson, VD, Wayfinder Systems.

“Vi har tidigare varit förinstallerade på ett stort antal mobiltelefoner, men för att kunna utnyttja finesserna och uppnå full funktionalitet av vår applikation har användaren behövt köpa en GPS-dosa separat. Nu när Wayfinders tjänster förinstalleras i mobiler med inbyggd GPS-funktionalitet elimineras ett stort hinder för att nå ut till slutanvändaren”, fortsätter Magnus Nilsson.

”På TeleAtlas är vi mycket glada över att vara partner till ytterligare ett framgångsrikt företag inom området för mobilnavigation och lokaliseringtjänster”, säger Jack Reinelt, COO och Managing Director, Tele Atlas EMEA.

“Med vissa operatörer i Europa ser vi redan nu en dramatisk ökning i andelen kunder som köper våra tjänster när kunden köper mobiler med inbyggd GPS. Vi har sett nyttjandesiffror på över 50% i vissa fall. Även om våra initiala nyttjandenivåer är lovande, är det dock för tidigt att dra några tillförlitliga slutsatser av dessa siffror.”, avslutar Magnus Nilsson.