Wayne’s Coffee satsar på hälsa med en serie växtbaserade produktnyheter

Report this content

Wayne’s Coffee tar ytterligare ett steg i sitt långsiktiga arbete med hälsa och hållbarhet och lanserar en serie växtbaserade produktnyheter med inspiration från kokboksförfattaren och hälsobloggaren Marita Karlson från Los Angeles. Produkterna kommer att säljas på alla Wayne’s Coffee runtom i Sverige med början i höst.

Under det senaste året har kaffet på Wayne’s Coffee kravmärkts, utbudet av ekologiska produkter breddats och nu utökas sortimentet ytterligare med en serie växtbaserade frukost- och fikaalternativ. De nya produkterna är producerade utan gluten och laktos, veganvänliga och innehåller inget tillsatt socker.

-       Vi vill underlätta för våra kunder att göra hälsosamma och medvetna val och bidra till ett mer hållbart samhälle. Att vi nu lanserar en produktserie med bland annat acai bowls, rawbollar och shots ligger helt i linje med företagets ambition om att erbjuda något för alla – oavsett livsstil, säger Daniel Nordström, produktutvecklingschef på Wayne’s Coffee.

Den nya produktserien består av två härliga shots med gurkmeja och ingefära, rawbollar med hallon, lakrits och gojibär, chiapudding samt acai bowls toppade med färsk frukt och granola. Till serien hör även två varma drycker signerade Marita Karlson. Den ena är en koffeinfri beetroot-latte gjord på rödbetspulver, kanel och kokosmjölk och den andra en krämig superfood coffee med råkakao, kokosolja och hampaprotein.

-       Det är verkligen roligt att en aktör som Wayne’s Coffee, som finns på så många orter i landet, har valt att satsa på en serie hälsosamma produkter och det har varit mycket spännande att få vara delaktig i den processen. De varma dryckerna jag har tagit fram är fullproppade med nyttigheter som vitaminer, mineraler, antioxidanter och aminosyror, säger Marita Karlson.

Marita Karlson är författare till kokböckerna Superhälsa och Hälsokick. På hennes välbesökta hälsoblogg skriver hon om de senaste hälsotrenderna hemma i Los Angeles.

Produkterna lanseras på samtliga Wayne’s Coffee i Sverige med början i höst.

För mer information, vänligen kontakta:

Tia Hellén, Prat PR, tia.hellen@prat.se, 070-214 67 19

Om Wayne’s Coffee

Wayne´s Coffee är ett familjeägt, svenskt företag och öppnade det första kaféet 1994 i Stockholm. Där och då sattes standarden för det moderna nordiska kafékonceptet i Sverige – själva bilden av hur, var och när vi fikar i stadsmiljö. Wayne’s kickstartade den svenska lattekulturen och introducerade begrepp som ”barista”, latte och smoothie. Wayne’s Coffee är sedan 2016 den första KRAV-certifierade kafékedjan i Sverige.  Vi har cirka 140 kaféer i 6 länder och möter mer än 40 000 kafégäster varje dag och omsätter 550 miljoner kronor.

Taggar: