Halverade resekostnader och större miljövinster med ny svensk taxitjänst

Report this content

Halverade taxikostnader och stora miljövinster är nu möjligt med den nya svenska samåkningstjänsten WayWay. Tillsammans med Taxi Stockholm erbjuder man affärsresenärer ett enkelt och effektivt sätt att dela taxi, och på så vis spara både pengar och miljö.

Många affärsresenärer åker av slentrian taxi ensamma, vilket både är dåligt för miljön och oekonomiskt för företaget. Faktum är att företag ofta lägger betydligt mer än vad man tror på taxiåkande. Men för att ändra resebeteendet hos sina medarbetare måste företagen få en rejäl morot. Det tror grundarna bakom WayWay, och med ett rejält ekonomiskt incitament, att minst kunna halvera kostnaden, tror man sig nu kunna förändra resandet för affärsresenärer.

– WayWay är en konkret lösning på de stora problem vi har med utsläpp och övertrafikerade vägar. Vi behöver skapa miljömässiga lösningar redan nu och inte bara vänta på att alternativa bilar eller bränslen utvecklas för framtiden. Vi effektiviserar taxiåkandet genom att göra det både enkelt och ekonomiskt för företag, säger Joakim Lundborg, en av grundarna av WayWay.

Enbart etablerade taxibolag som partners

Genom WayWays mobilapp matchas affärsresenärer snabbt ihop med varandra beroende på vilka platser de vill resa från och till. Ihop med samarbetspartnern Taxi Stockholm erbjuds hög service och en seriös tjänst som ger ett tryggt resande. WayWay samarbetar enbart med etablerade taxibolag med erkänt hög kvalitet, som har utbildade och legitimerade förare.

– Genom att låta WayWay ta del av våra data kan vi erbjuda våra kunder att samåka på ett mycket enkelt sätt. Vi ser mycket positivt på samarbetet med WayWay eftersom det går helt i linje med vår ambition att fortsätta utvecklas som det mest hållbara komplementet till t ex. kollektivtrafik och privatbilism i, till en början, Stockholm, säger Johan Lagerhäll, VD på Taxi Stockholm.

Ett hundratal företag använder redan i dag WayWay och antalet ökar stadigt.

– Ju fler användare det är som registrerar sig, desto lättare blir det att använda tjänsten och hitta någon att dela sin resa med. Alla som väljer att dela taxi får dessutom en ny möjlighet till oväntade möten med sina medresenärer, säger Joakim Lundborg.

För mer information:

Joakim Lundborg, grundare WayWay
E-post: joakim.lundborg@farewell.today

Natalia Santos, PR-ansvarigTaxi Stockholm
E-post: natalia.santos@taxistockholm.se

För bilder vänligen kontakta:

Ulrika Sten, Comma PR
E-post: ulrika@comma.se

Om WayWay

I varje svensk bil åker cirka 1,2 personer. Och baksätet på en taxi är sällan mer utnyttjat än av en person. Därför utvecklades samåkningstjänsten WayWay med syftet att effektivisera taxiresandet bland affärsresenärer, och därmed halvera både koldioxidutsläppen och kostnaderna för affärsresenärer.

WayWay är rikstäckande och finns på 1200 orter i Sverige, via partners som Taxi Stockholm och Taxibokning.se.

Bakom WayWay står företaget Break A New Ground som ägs gemensamt av entreprenören Karsten Inde, Magnus Ryd, ägare av Ryds Glas, Peter Nilsson, tidigare vd DHL samt Joakim Lundborg.

Taggar:

Citat

WayWay är en konkret lösning på de stora problem vi har med utsläpp och övertrafikerade vägar. Vi behöver skapa miljömässiga lösningar redan nu och inte bara vänta på att alternativa bilar eller bränslen utvecklas för framtiden. Vi effektiviserar taxiåkandet genom att göra det både enkelt och ekonomiskt för företag.
Joakim Lundborg, grundare WayWay
Genom att låta WayWay ta del av våra data kan vi erbjuda våra kunder att samåka på ett mycket enkelt sätt. Vi ser mycket positivt på samarbetet med WayWay eftersom det går helt i linje med vår ambition att fortsätta utvecklas som det mest hållbara komplementet till t ex. kollektivtrafik och privatbilism i, till en början, Stockholm.
Johan Lagerhäll, vd Taxi Stockholm