Svenska Webrock Ventures lanserar digital låneförmedlare i Brasilien

Report this content

På en av världens snabbast växande internetmarknader med över 200 miljoner invånare investerar nu svenska Webrock Ventures i låneförmedlingstjänsten FinanZero på den brasilianska marknaden. Medfinansiär är börsnoterade Vostok Emerging Finance.

Webrock Ventures fokuserar på att ta framgångsrika skandinaviska internetföretag till den brasilianska marknaden. Nu lanseras FinanZero.com.br, en låneförmedlare som liknar svenska Lendo och brittiska Freedom Finance. Den Brasilianska marknaden för finanstjänster på nätet tar fart just nu och många banker har nyligen lanserat sina onlinesatsningar och allt fler erbjuder möjlighet att teckna lån via nätet.

–  I Sverige har den här typen av låneförmedlare funnits ett antal år och nått stor framgång. Brasilien befinner sig i samma utvecklingsfas som Sverige gjorde för ett antal år sedan. Bankmarknaden på nätet i Brasilien står inför en digitalisering och med svensk teknik och kunskap är det rätt tajming att ta position i Brasilien, säger Joakim Pops, Managing Partner på Webrock Ventures.

FinanZero förmedlar lån till privatpersoner med bästa möjliga ränta och villkor från banker och kreditinstitut. FinanZero har från start ett integrerat samarbete med Brasiliens största köp- och säljsajt OLX.com.br som förmedlar kvalificerade låneansökningar till FinanZero.

Bakom FinanZero står utöver Webrock Ventures även entreprenörerna Kristian Jacobsson, Julian Duniec och Olle Widén som också är VD för FinanZero.

Brasilien - glödhet marknad för IT-bolag från Skandinavien

Bakom Webrock Ventures står IT-entreprenörerna Joakim Pops, Per Bystedt, Magnus Lindahl och Patrik Axelsson som alla har lång erfarenhet av att driva internetbaserade företag och etablera företag i Brasilien. FinanZero är Webrock Ventures andra investering i Brasilien efter annonsnätverket Webtech Media som nyligen inledde partnerskap med det svenska mobilteknikföretaget Widespace. Webrock Ventures genomför just nu ytterligare två investeringar i Brasilien inom social e-commerce och Webb-TV (Youtubenätverk).

Det är ingen slump att Webrock Ventures satsar på att etablera företag i Brasilien. Det sker en enorm tillväxt på internet och marknaden är stor - över 200 miljoner invånare. Brasilien är näst störst i världen på Youtube och Facebook och det är den femte största mobilmarknaden i världen. Webrock Ventures har kontor i Stockholm och Sao Paulo.

– Vi har varit verksamma i Brasilien i flera år för att skapa en plattform och utarbeta vårt arbetssätt och under året kommer vi att lansera flera företag. Brasiliens internetmarknad växer snabbt nu och vi satsar långsiktigt på vår etablering, säger Joakim Pops.

För mer information:
Joakim Pops, Managing Partner, Webrock Ventures:,
Se även www.webrockventures.com

Om Webrock Ventures
Webrock Ventures erbjuder skandinaviska it-företag en snabb och effektiv etablering i Brasilien med möjligheten att expandera vidare i Latinamerika. Genom joint ventures och nödvändiga anpassningar skapas möjligheter för skandinaviska bolag att snabbt expandera till nya stora marknader. Bakom Webrock Ventrues står IT-entreprenörerna Joakim Pops, Per Bystedt, Magnus Lindahl och Patrik Axelsson som har lång erfarenhet av att starta och driva internetföretag samt av att driva affärsprojekt i Brasilien.

Om Vostok Emering Finance
Vostok Emerging Finance is an investment company with the goal of investing in early stage modern financial services companies across emerging and frontier markets. VEF trades in Sweden on Nasdaq First North under the ticker VEMF SDB. Vostok Emerging Finance’s Certified Adviser on Nasdaq First North is Pareto Securities AB.