Bjud anställda på en timmes julshopping!

Bjud anställda på en timmes julshopping! Det ser ut att bli ännu ett rekordår för julhandeln. Förra året spenderade vi svenskar 40 miljarder på julen. Analysinstitutet Forrester beräknar att bara näthandeln kommer att omsätta 1,5 miljarder i år. Med så mycket som ska hinnas med inför jul är det lockande att lösa en del av julklappsinköpen via Internet från jobbet. Det är ett tillfälle som bör utnyttjas av både anställda och arbetsgivare. - Genom att säga att det är ok för personalen att julshoppa en timme på nätet får arbetsgivare möjlighet att på ett naturligt sätt påminna sina anställda om företagets Internetpolicy. Vare sig den finns nedskriven i personalpärmen eller varit en del av introduktionen till arbetet, är det få som läst den sedan den dagen den presenterades, förklarar Johanna Severinsson, marknadschef för Websense i Europa. Att helt bannlysa nätshopping inför jul är knappast en lyckad strategi och leder snarare till att arbetsgivaren framstår som ogin. Det är inte heller nödvändigt för alla de arbetsplatser som använder filtreringsprogram men inte vill släppa begränsningarna helt, under förutsättning att programmen är flexibla. - Vårt program Websense Enterprise är marknadens mest flexibla verktyg, som erbjuder en rättvis balans för Internetanvändning för personligt bruk på arbetet. Med den nya kvotfunktionen kan anställda tillåtas surfa på nätet under en begränsad och förutbestämd tid, till exempel en timme under julstressen. Det ger frihet att själv bestämma när man vill nätshoppa, inom fastställda gränser, säger Johanna Severinsson. - Utformning och förankring av Internetpolicies är en fråga för dem som tillhandahåller Internetuppkopplingar och dem som använder dessa. Websense tillhandahåller bara lättadministrerad programvara som automatiskt upprätthåller sådana policies och som säkerställer att ingen behöver misstänkas för att bryta mot dem, avslutar Johanna Severinsson. Forrester räknar med att julhandeln på nätet i år kommer att omsätta 40 miljarder kronor i Europa, en ökning från föregående år med 160 procent. De flitigaste konsumenterna finns i Sverige. # # # Om Websense Websense Inc. är världsledande inom Employee Internet Management (EIM), lösningar för filtrering av Internettrafik och upprätthållande av Internetpolicies. Företaget bildades 1994 och är noterat på NASDAQ (WBSN). Antalet kunder uppgår till drygt 15 000, från mellanstora företag med 100 anställda till världsomspännande organisationer med tiotusentals Internetaccesser. Bland kunderna återfinns till exempel hälften av de globala företagen på Fortune 500- och FTSE 100-listorna samt 25 av de 100 amerikanska företag som av tidningen Fortune utsetts till "Best Places to Work". Det rör sig sammantaget om 9 miljoner Internetaccesser över hela världen. Bland strategiska samarbetspartners på teknikområdet återfinns CacheFlow, Check Point, Cisco, Inktomi, Microsoft och Network Appliance. För ytterligare information, vänligen kontakta Johanna Severinsson, Marknadschef Europa Websense +44 7775 66 26 24 jseverinsson@websense.com Martin Lindvall Florman PR 0709 - 69 25 25 martin.lindvall@flormanpr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/28/20011127BIT00510/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/28/20011127BIT00510/bit0002.pdf