Sajter för piratkopiering ökar explosionsartat

Sajter för piratkopiering ökar explosionsartat Antalet sajter för piratkopiering av program och hackning har vuxit med hela 240 procent under det senaste året. I dag finns det minst 5 400 sajter, omfattande 800 000 webbsidor med sådant innehåll. Enligt Wordtracker har samtidigt sökord med anknytning till piratkopiering gått in bland de 15 vanligast förekommande i sökmotorerna. Utöver förluster för dem vars program kopieras, kan utvecklingen leda till ett antal problem för de företag vars datorer används för nerladdning av piratkopiorna. - Först och främst förlorar IT-ansvariga kontroll över vilka program de anställda har i sina datorer, vilket leder till ökad belastning för support på program som inte sanktionerats. Dessutom kan företaget hållas ansvarigt för användningen av icke-licensierad programvara. Som lök på laxen belastar nedladdningen av dessa, ofta stora programpaket, företagets bandbredd högst väsentligt, förklarar Websense Europachef Geoff Haggart och fortsätter: - Vissa piratprogram innehåller dessutom virus som kan skada företagets IT-system och öppna bakdörrar för datahackare. Företag som avslöjas med piratprogramvara kan räkna med stämningar och skadeståndskrav. Den internationella organisationen Business Software Alliance (BSA) har tagit ett globalt initiativ för att stävja piratkopiering och otillbörlig användning av programvaror. I deras senaste studie BSA's Software Piracy Study (Maj 2001) konstateras att 37 procent av de programvaror som används på företag är piratkopierade. # # # Om Websense Websense Inc. är världsledande inom Employee Internet Management (EIM), lösningar för filtrering av Internettrafik och upprätthållande av Internetpolicies. Företaget bildades 1994 och är noterat på NASDAQ (WBSN). Antalet kunder uppgår till drygt 15 000, från mellanstora företag med 100 anställda till världsomspännande organisationer med tiotusentals Internetaccesser. Bland kunderna återfinns till exempel hälften av de globala företagen på Fortune 500- och FTSE 100-listorna samt 25 av de 100 amerikanska företag som av tidningen Fortune utsetts till "Best Places to Work". Det rör sig sammantaget om 9 miljoner Internetaccesser över hela världen. Bland strategiska samarbetspartners på teknikområdet återfinns CacheFlow, Check Point, Cisco, Inktomi, Microsoft och Network Appliance. För ytterligare information, vänligen kontakta Geoff Haggart Martin Lindvall Websense International Ltd. Florman PR +44 7768 30 50 28 0709 69 25 25 ghaggart@websense.com martin.lindvall@flormanpr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT00370/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT00370/bit0001.PDF