Milt väder ger lägre försäljning och resultat än väntat

Milt väder ger lägre försäljning och resultat än väntat I likhet med den övriga beklädnadsbranschen har Wedins Norden drabbats av lägre försäljning på grund av det milda vädret under årets sista månader. Den lägre försäljningen har mötts med prisreduktioner i högre grad än planerat, vilket har gett lägre bruttomarginaler. Wedins Norden prognosticerar ett resultat efter finansnetto på omkring 20 Mkr för verksamhetsåret 2000. Det milda vädret under hösten och vintern har inneburit en lägre försäljningstakt i den nordiska beklädnadshandeln. Detta gäller såväl sko- såsom accessoarbranschen. Wedins Norden redovisar preliminärt en försäljning inkl moms för helåret 2000 om cirka 1 270 Mkr att jämföra med cirka 814 Mkr för helåret 1999. I omsättningen för 1999 ingår det under året förvärvade Rizzo och Handskmakar'n inkl dotterbolag med endast en månad. Några branschsiffror för december har ännu inte redovisats. T o m november hade skobranschen i Sverige ökat sin försäljning med 2,2 % jämfört med föregående år. Under samma period ökade Wedins sin skoförsäljning i jämförbara butiker med 4%. Den svaga försäljningsutvecklingen tillsammans med ökad grad av pris- reduktioner påverkar koncernens lönsamhet negativt. Den norska verksamheten i Park Sko har, som tidigare meddelats, inte heller levt upp till förväntningarna. Slutligen belastas resultatet av en omprofilering av Wedins Skor med 10,5 Mkr. Sammantaget förväntas ett resultat efter finansnetto på omkring 20 Mkr. Tidigare prognosticerade Wedins Norden att överträffa föregående års resultat, vilket uppgick till 33,5 Mkr. Wedins Norden arbetar kontinuerligt för att öka flexibiliteten i verksamheten, bland annat genom att öka andelen varor som köps in under pågående säsong, för att bättre matcha förändrade försäljningsbetingelser. Vidare kommer koncernen att se över Park Skos sortiment och marknadsföring samt samordna denna kedjas inköp med Wedins Skor. Vid frågor, vänligen kontakta Alexander Hegard, VD Wedins Norden AB, 0047-915 605 59 eller 08-545 13 800 Wedins Norden är en ledande sko- och accessoarfackhandelskedja med 255 butiker i Norden. Wedins utvecklar och driver butiker med väl definierade koncept för tre olika marknadssegment. Skokedjorna Lagersons och Rizzo verkar i det övre mode- och kvalitetssegmentet. Wedins Skor och Park Sko samt accessoarkedjorna Handskmakar'n, Navara, Frans Schulz och HP Hagen verkar inom volymsegmentet. Skokanonen, som delägs till 33,3 procent, verkar inom lågprissegmentet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/05/20010105BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/05/20010105BIT00030/bit0002.pdf