Stark julförsäljning kompenserade ej bortfall under svaga höstmånader

Stark julförsäljning kompenserade ej bortfall under svaga höstmånader Julförsäljningen avslutades bra för sko- och accessoarföretaget Wedins Norden. Sammanlagt uppgick koncernens försäljning under 2001 preliminärt till 1 230 Mkr (1 022,7). Resultatet för helåret 2001 når dock inte planerad nivå. Detta, i kombination med de senaste årens kraftiga expansion, gör att bolagets finansiella bas bör förstärkas. Därför har styrelsen beslutat föreslå bolagsstämman att inte lämna någon utdelning till aktieägarna för år 2001. Koncernens totala försäljning uppgick preliminärt under 2001 till 1 230 Mkr (1 022,7). Proforma (inklusive Franz Schulz som förvärvades den 1 december 2000) uppgick försäljningen 2000 till 1 163,8 Mkr. - Även om året avslutades bra, kunde vi inte ta igen vad vi förlorat under de normalt sett resultatstarka höstmånaderna, säger Alexander Hegard, VD i Wedins Norden AB. Anledningen till den svaga försäljningen under hösten var främst en lägre köpbenägenhet och ett minskat resande. Även det varma vädret, som nu drabbade branschen för andra året i rad, har påverkat oss negativt. Koncernens skoförsäljning utvecklades bra under året och uppgick preliminärt till 691 Mkr (643,8). Koncernens marknadsandel på skofackhandelsmarknaden ökade för sjunde året i rad. Accessoarförsäljningen i Sverige, Norge och Finland uppnådde inte önskad försäljningstillväxt. Försäljningen uppgick preliminärt till 539 Mkr (378,8), varav cirka 24 Mkr är en positiv valutaeffekt i form av en stark norsk krona. Proforma (inklusive Franz Schulz som förvärvades den 1 december 2000) uppgick försäljningen 2000 till 519,9 Mkr. Fokus på lönsamhet Wedins har tidigare meddelat att resultatet under 2001 kommer att understiga föregående års resultat. Ledningen gör nu bedömningen att resultatet väsentligt kommer att understiga föregående års resultat. Konsekvenserna av den sämre resultatutvecklingen blir att Wedins Norden går in i en konsolideringsfas. Fokus kommer att ligga på lönsamhet genom förbättrad intern effektivitet samt genom att intensifiera arbetet med att realisera samordningsvinster mellan de affärsenheter som förvärvats under de senaste åren. - Våra erfarenheter av sametablering av sko- och accessoarförsäljning är goda, säger Alexander Hegard. Försäljningen per kvadratmeter har ökat med 15-30 procent i våra sametableringsbutiker. Vi kommer därför att genomföra ytterligare sådana sametableringar där de bästa förutsättningarna föreligger. Ett tiotal butiker i Sverige och Norge kommer att stängas på grund av att de inte når upp till koncernens lönsamhetskrav. Kostnadsbesparingar på 8-10 Mkr kommer att uppnås genom reducering av antalet timmar i butik. Därutöver tillkommer ytterligare kostnadsbesparingar. Avsättningar kommer att göras i kommande bokslut för kostnader i samband med dessa åtgärder. Wedins Norden består idag av 254 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Det innebär en femdubbling på sex år. Expansionstakten i kombination med det svaga resultatet under 2001 har dock försämrat koncernens soliditet varför koncernens finansiella bas bör förstärkas. Som ett led i detta har styrelsen beslutat att föreslå bolagsstämman att inte lämna någon utdelning till aktieägarna avseende verksamhetsåret 2001. För ytterligare information, vänligen kontakta Alexander Hegard, VD, telefon 08-545 13 800 eller 0047-915 605 59 Wedins Norden är en ledande sko- och accessoarfackhandelskedja med 254 butiker i Norden. Wedins utvecklar och driver butiker med väl definierade koncept för tre olika marknadssegment. Skokedjorna Lagersons och Rizzo verkar i det övre mode- och kvalitetssegmentet. Wedins Skor och Park Sko samt accessoarkedjorna Handskmakar'n, Navara, Franz Schulz och HP Hagen verkar inom volymsegmentet. Skokanonen, som delägs till 33,3 procent, verkar inom lågprissegmentet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/09/20020109BIT00290/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/09/20020109BIT00290/bit0001.pdf