Wedins har accept av 100 procent av ägarna i Franz Schulz

Wedins har accept av 100 procent av ägarna i Franz Schulz Wedins Norden AB slutför förvärv av den norska rikstäckande accessoarkedjan Franz Schulz med 54 butiker och en årsomsättning på cirka 210 NMkr inklusive moms. * Wedins befäster sin ställning som den största aktören inom accessoarhandeln i Norden * Vinst per aktie före skatt efter genomförda synergier förväntas öka med 1,30 kr från och med 2001 * Butiksnätet utökas med 54 butiker i attraktiva butikslägen till totalt 254 butiker Förvärvet är ett led i Wedins strategi att driva strukturomvandlingen i branschen och växa såväl organiskt som genom förvärv på den nordiska marknaden. " Vi är mycket nöjda över förvärvet av Franz Schulz som är ett starkt varumärke och den ledande accessoarkedjan i Norge. Förvärvet befäster vår ställning som ledande aktör inom detta marknadssegment i Norden, säger Alexander Hegard, VD i Wedins Norden AB. Vi får i kraft av förvärvet en ökad förhandlingsstyrka i fråga om inköp och förväntar oss positiva synergier även inom administration, marknadsföring, IT och logistik." Franz Schulz har ett rikstäckande butiksnät med mycket attraktiva butikslägen, kompetent personal och en effektiv inköpsorganisation. Företaget etablerades för mer än hundra år sedan. Vid frågor, vänligen kontakta Alexander Hegard, VD Wedins Norden AB, 0047-915 605 59 eller 08-545 13 800 Wedins Norden är en ledande sko- och accessoarfackhandelskedja med 200 butiker i Norden och en förväntad årsomsättning på över 1,2 Mdr inkl moms. Wedins utvecklar och driver butiker med väl definierade koncept för tre olika marknadssegment. Skokedjorna Lagersons och Rizzo verkar i det övre mode- och kvalitetssegmentet. Wedins Skor och Park Sko samt accessoarkedjorna Handskmakar'n, Navara och HP Hagen verkar inom volymsegmentet. Skokanonen, som delägs till 33,3 procent, verkar inom lågprissegmentet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/01/20001201BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/01/20001201BIT00530/bit0002.pdf