Byte på VD-posten i Wedins

Report this content

Pressmeddelande Stockholm den 7 februari 2006 Hans Johansson har utsetts till ny tillförordnad VD för Wedins. Han efterträder Ingrid Osmundsen. Johansson är 58 år och har tidigare varit VD för Lindex och Ellos. Han är numera verksam som företagskonsult och styrelseproffs.

Ole Oftedal, ordförande i Wedins styrelse, kommenterar VD-bytet: – Efter all turbulens i Wedins och mot bakgrund av den nu pågående nyemissionen har vi bestämt oss för en omstart. Det blir då också naturligt med ett byte på VD-posten. Nu är det viktigt att i hög takt fortsätta förändringsarbetet med att omstrukturera Wedins. Hans Johansson har arbetat som VD i Lindex och Ellos och har även erfarenheter från Ikea och KF. Han är en av landets mest erfarna företagsledare inom mode och detaljhandel. Han är väl förtrogen med de finansiella frågor som är viktiga att rätt hantera för att ge ett börsbolag som Wedins en stabil plattform. Ole Oftedal framhåller att avgående VD Ingrid Osmundsen har gjort ett bra jobb under tuffa förutsättningar. – Ingrid har haft en extremt svår situation med ägarturbulens och en oenig styrelse, samtidigt som företaget dragits med svåra förluster. Vi gör bedömningen att Wedins nu behöver en ny VD. – Jag är stolt över det omfattande förändringsarbete som vi på kort tid, och under stor press, inlett inom områden som inköp, logistik och försäljning under min tid som VD, säger Ingrid Osmundsen i en kommentar. Hans Johansson ska fungera som tf VD under den tid den nya styrelsen i Wedins, som tillträdde i mitten av januari, behöver för att finna en ny permanent VD för företaget. – Detaljhandel har alltid legat mig varmt om hjärtat, säger Hans Johansson. Jag började min karriär i butik så jag vet ”från golvet” betydelsen av goda kundkontakter. Jag har som företagsledare arbetat med ett flertal stora förändringsprojekt. Det blir nu en intressant uppgift att vara med och skapa den nya strukturen för Wedins.