Frölunda Torg certifierat som Göteborgs säkraste köpcentrum

Frölunda Torg erhåller den internationella säkerhets certifieringen ”SAFE Retail Destination”, ett bevis på att deras arbete inom säkerhet och riskhantering håller internationell klass. Frölunda Torg certifieras som första köpcentrum i Göteborg på nivå Very Good - vilket är den näst högst nivån.
– Den ger Centrumledningen ett kvitto på att arbetet följer en bra plan, säger Henrik Pihlblad, Teknisk Chef på Skandia Fastigheter. Att certifieras på näst högsta nivån känns mycket bra!

SAFE ShoppingCenters jobbar med säkerhet och riskhantering för handelsplatser och är officiell riskpartner till branschorganisationen Nordic Council of Shopping Centers. Baserat på en egen globala standard genomförs oberoende certifieringar av köpcentrums säkerhetsarbete och förmågan att hantera operationella risker.

Frölunda Torg ägs och drivs av Skandia Fastigheter och har under en längre tid arbetat med att öka tryggheten och säkerheten för besökare och hyresgäster.

­– Certifieringen är ett viktigt budskap till våra besökare och hyresgäster att  Frölunda Torg har en hög säkerhetsmedvetenhet för att skapa en trygg handelsplats, säger Henrik Pihlblad.

I genomgången säkerställs att hela flödet finns från ledningsdokument och rutiner till att aktiviteter och kontroller verkligen blir utförda och dokumenterade. Standarden bygger på 6 stycken huvudkategorier och totalt ca 850 kontrollpunkter.

– Det är väldigt roligt att Frölunda Torg, som är ett av Västsveriges mest tongivande köpcentrum, inte minst vad gäller social hållbarhet, visar att de även ligger i framkant vad gäller säkerhet, säger Erik Engstrand, VD för SAFE ShoppingCenters.

I dagsläget har drygt 35 köpcentrum gått igenom programmet och fler står på tur 2019. För Frölunda Torgs del analyseras nu resultatet. Very Good är inte slutmålet.

– Vi ska förbättra vårt arbete ytterligare för att nå upp till den högsta nivån, säger Henrik Pihlblad. Detta för att leverera en ännu tryggare handelsplats till våra hyresgäster och besökare.

För mer information, kontakta:

Johanne Gabrielson
Marknadschef