• Welcom/

Ny ledarskapsbok ska ge en miljon kronor till världens schimpanser: Hotade apor gör chefer till bättre ledare

Svenska chefer kan bli bättre ledare genom att lära av utrotningshotade schimpanser. Det menar författarna till boken ”Ledarskap på Apstadiet – evolution för chefer och ledare”. – Boken är ett upprop för ett mänskligare ledarskap, och samtidigt för ett mänskligare beteende mot våra närmaste släktingar. Om ingenting görs kommer det inte att finnas några schimpanser kvar i världen år 2040, säger författarna Tommy Lundberg och Ola Berggren som skänker alla intäkter till världens schimpanser.

Många chefer apar gärna efter sina förebilder inom näringsliv och organisationer. Men tänk om nyckeln är att härma schimpanser istället för människor? I boken ”Ledarskap på Apstadiet – evolution för chefer och ledare” visar våra närmaste släktingar, schimpanserna, möjliga vägar till ett mänskligare ledarskap. Genom att studera våra håriga kusiner kan vi återfå en förlorad känsla för vad som får människor att må bra och prestera bra i en grupp. Tommy Lundberg och Ola Berggren skrev för fem år sedan ”Ledarskap på Sandlådenivå”, som 2006 nominerades till Årets Ledarbok i Sverige och fick juryns hederspris. Idén med boken var att finna nyckeln till det goda ledarskapet genom att titta tillbaka till den mänskliga gemensamma nämnaren att vi alla har varit små. Nu är duon tillbaka, med en bok som blickar ännu längre tillbaka: 6 miljoner år ungefär. I den nya boken tas läsaren med på en hisnande resa från Afrikas djungler till vårt moderna informationssamhälle, från den ursprungliga jakten på föda till den ständiga jakten på pengar, från regnskogen till arbetsplatser, möteslokaler och styrelserum. Primatforskning blandas med kognitiva studier och ekonomisk forskning, egna erfarenheter tankar, idéer och slutsatser. Varje kapitel landar i ett tips som kan vara ”värt att apa efter.” – Det här är en bok för alla människoapor som har med andra människoapor att göra, säger Tommy Lundberg, copywriter med lång erfarenhet av ledarskap inom reklamvärlden. Men vi vill också bidra till att sprida kunskap om hotet mot chimpanserna. Om skövlingen av regnskogen fortsätter i samma tempo som idag kommer de att vara utrotade om fyrtio år. Som guide in i schimpansernas värld har författarna haft Ing-Marie Persson, primatansvarig i Furuviksparken i Gävle. Ing-Marie är kanske Europas mest framstående profil inom området och en av få människor i världen som kan umgås med fullvuxna schimpanser. Tillsammans med organisationer som Jane Goodall Institute, Wild Chimpanzee Foundation och Pan Africa Sanctuary Alliance kämpar Ing-Marie Persson för bevarandet av schimpansernas miljö och utvecklingsmöjligheter i Afrika. ”Ledarskap på Apstadiet” lanseras med ett releaseparty på Gävle Konserthus tisdag den 27 april. Förutom att boken presenteras blir det även en paneldebatt där en grupp erfarna ledare diskuterar det goda ledarskapet. Företag och organisationer i och kring Gävle engagerar ägare, ledare, medarbetare och kunder genom att köpa in sig på releasepartyt.

Taggar: