Ny rapport kartlägger svenska folkets träningsvanor

Par mår bra av att träna ihop – och svensken tänker fortsätta att träna högt upp i åldrarna. Det är några av resultaten i nya Garmin Hälsorapporten 2020 som kartlägger svenska folkets träningsvanor. Undersökningen visar också att var sjätte ung kvinna tränar för att hantera stress och var tredje svensk tränar för att förbättra sin sömn.

Det är tredje året i rad som svenska folkets träningsvanor och syn på hälsa och träning kartläggs. I år med lite extra fokus på stress och sömn. Här några av de viktigaste resultaten ur Garmin Hälsorapporten, som är baserad på en Sifo-undersökning med 1267 personer och analys av Garmin:

Svensken är ett aktiv folk.

Svensken tycker om att träna – fler än 7 av 10 svenskar tränar regelbundet. Men när det kommer till träningsformer skiljer sig män och kvinnor åt en del. Kvinnor väljer oftare powerwalks, yoga och gruppträning. För män är det löpning, styrketräning och golf som är typiskt.

Par mår bra av att träna ihop.
Många par tycks däremot må bra av att träna ihop – fler än var fjärde svensk (27 procent) tränar med sin partner enligt undersökningen – 45 procent anser att det är motiverande att träna med sin partner och 39 procent tränar med sin partner för att kombinera träning med umgänge, samt även att 18 procent tycker att det påverkar relationen positivt.

– Kärlekspar som tränar ihop hjälper också varandra att hålla igång träningsrutinerna, vilket höjer självkänslan – det är positivt för relationen och därmed välmåendet, säger Marcus Bjärneroth, PR-ansvarig Garmin Nordic.

Trenden med tränande seniorer växer.
Vi vill fortsätta att träna och vara aktiva upp i åren - så många som 74 procent svarade ja på frågan om de avser att fortsätta träna efter 80 år fyllda, en ökning med hela sex procent från föregående år.

– Trenden med tränande seniorer håller i sig och växer - det finns en stor medvetenhet om träningens betydelse bland dagens seniorer och morgondagens äldre tror att de kommer att fortsätta träna efter 80, det ser ljust ut för den svenska folkhälsan, säger Marcus Bjärneroth, PR-ansvarig Garmin Nordic.

Många tränar för bättre sömn och mot stress.
Många svenskar (32 procent) tränar för att hantera stress, vanligast är det bland kvinnor. 4 av 10 av kvinnorna (38 procent) uppger att så är fallet, vilket är betydligt fler än jämfört med männen (26 procent). Bland de yngsta kvinnorna är det så många som 6 av 10 som använder träning för att motverka stress.

Sifo-undersökningen visar också att 30 procent av alla tränande svenskar försökt förbättra sin sömn genom träning och motion – och det är den enskilt vanligaste åtgärden.

Fakta om Garmin Hälsorapporten
Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Garmin. Undersökningen är baserad på webbintervjuer utförd 2020-04-03. 1267 personer har intervjuats i Sverige och utgör ett statistiskt underlag av personer som tränar regelbundet, minst en gång i veckan.

Bilderna är fria för publicering.

För mer information, kontakta:

Marcus Bjärneroth, PR-ansvarig Garmin Nordic, mobil 0766-20 26 03

Om Garmin

Built to last. Tre enkla ord som beskriver våra produkter, vårt företag, vår kultur och vår framtid. Som en ledande global leverantör av navigationslösningar strävar vi efter att tillverka överlägsna produkter för bilar, flyg, sjöfart, utomhusaktiviteter och sport som är en grundläggande del av våra kunders liv. Garmin är ett registrerat varumärke av Garmin Ltd och dess dotterbolag. Alla andra varumärken, produktnamn, företagsnamn och servicemarkeringar tillhör och ägs av dess respektive ägare. Alla rättigheter är reserverade.