Svenska filmen ”100 Years of Evil” får premiär i New York

Lördag 19 maj har den svenska filmen ”100 Years of Evil” amerikansk premiär i New York. Filmen är en mediakritisk fejkdokumentär om scenariot att Adolf Hitler kanske inte dog i bunkern utan levde vidare i USA, och var inblandad i allt från Kubakrisen till skapandet av både såpopera och snabbmat. Amerikanska kritiker har beskrivit filmen som en vinnande blandning av Oliver Stones ”JFK” och Woody Allens ”Zelig”.
-Vi trodde att den möjligtvis skulle kunna visas på någon mindre biograf i Sverige ett par gånger. Det känns fantastiskt att vi nu får möjlighet att nå en större publik i USA, säger trion bakom filmen som samtidigt släpps på iTunes och VOD via Warner i USA och Canada.

”100 Years of Evil” spelades in under två år vid olika tillfällen i USA, mer eller mindre utan budget. Bakom filmen står tre svenska filmskapare: Erik Eger (regi/manus), Magnus Oliv (regi/manus) och Joacim Starander (musik/manus) samt de svenska skådespelarna Jon Rekdal och Jordi Almeida.

-Många sa att dom ville hjälpa oss göra filmen men vi fick aldrig någon finansiering som funkade. Till slut sålde vi allt vi ägde för att genomföra projektet. Vi hade ett litet kontor i Göteborg och sålde allt på Blocket, från elektronisk utrustning ner till de gula post-it lapparna och våra pennor, berättar Magnus Oliv.

Efter lyckade visningar på bl.a Stockholm International Film Festival 2010 och festivalen i Cannes har ”100 Years of Evil” nu plockats upp av distributionsbolaget Cinetic-Filmbuff som bland annat varit inblandade i succéer som ”Little Miss Sunshine”, ”Precious” och ”Exit through the gift shop”.

Filmen vann även i dagarna första pris i långfilmsklassen på filmfestivalen i El Paso, Texas.

-Det känns kul att den börjar ta för sig i USA, särskilt som den innehåller ganska besk kritik mot det amerikanska medieklimatet, säger Joacim Starander.

I grunden reflekterar filmen över hur media skapar vår världsbild, och ställer frågor kring vad som egentligen är sant av de nyheter vi får serverade oss idag. Men främst är det en gränsöverskridande berättelse som lockar till både skratt och tankar om nutidsmänniskans förhållande till sanningen.

-Nu ska vi njuta av flera års slit och fira på premiären i New York. Sedan blir det några veckors semester innan vi hoppas börja med nya projekt, säger Erik Eger.

FÖR MER INFORMATION:
www.100yoe.com