Sveriges säkraste cykelhjälmar för barn utsedda i Folksams test

Sveriges första barnhjälm helt anpassad och utformad efter barnhuvud är också Sveriges säkraste. TEC:s hjälmnyheter Lelle och Boo har utsetts till bästa cykelhjälmar för barn i Folksams stora cykelhjälmstest.

Alldeles för många barn råkar ut för huvudskador till följd av cykelolyckor – så många som sex barn i veckan drabbas enligt Folksams statistik. Många huvudskador hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm vid olyckstillfället, vilket visar betydelsen av att använda hjälm.

Västsvenska hjälmföretaget TEC har under ett antal år fokuserat på att utveckla marknadens säkraste barnhjälm. I samarbete med ett antal experter har man med utgångspunkt i de skillnader som finns mellan huvudformen på en vuxen och ett barnhuvud tagit fram nya barnhjälmar med optimal passform och en säker design utvecklats.

Bäst resultat i alla tester
Formen är anpassad efter ett mindre barns skalle där ögon, näsa och mun sitter lägre.  Hjälmen täcker hela huvudet och har en passform som är djupare, vilket ger ett bättre skydd mot huvudet. Tack vare detta blev Tec Lelle och Tec Boo vinnare i Folksams test som publicerades tidigare i veckan.

– Tec Lelle och Tec Boo får väldigt bra resultat i alla våra tester och ger ett bra skydd mot alla typer av islag. Dessutom har de grönt spänne vilket är rekommenderat till barn under sju år. Sammantaget ger dessa två hjälmar så bra skydd som går att få bland hjälmar på den svenska marknaden, säger Helena Stigson, forskare Folksam.

TEC:s nya barnhjälmar Lelle och Boo  är uppbyggda med skydd i flera lager med extra tjockt dämpningsmaterial och MIPS, som ger mindre belastning på hjärnan vid olycka. Tack vare detta visar Folksams test att Tec Lelle och Tec Boo har bäst stötupptagningsförmåga av samtliga testade hjälmar, samt att Tec Lelle hade lägst risk för hjärnskakning vid islag. Lelle och Boo har även det gröna spännet som löser ut vid belastning om barnet skulle fastna och bli hängande i hjälmen i samband med lek.

– Vår målsättning med våra nya barnhjälmar TEC Lelle och TEC Boo har varit att ta fram marknadens säkraste barnhjälmar. Vägen dit har inneburit att utmana existerande normer kring hur en barnhjälm är uppbyggd och göra det som borde vara självklart – utgå ifrån barnets huvudform. Att våra nya hjälmar nu utses av Folksam att vara de säkraste barnhjälmarna visar att att vi tänkt rätt, säger Peter Mattisson, produktchef TEC.

För frågor och mer information, kontakta:
Johanna Smedberg, +46 340-861 68

Testresultaten finns här: