Ystad Saltsjöbad storsatsar på gastronomi

Ystad Saltsjöbad har slagit upp portarna till två nya krogar – Port och Vitas. Port blir flaggskeppet på anläggningen med svensk-amerikansk seafood och tidlös kvalitet i fokus. Vitas den lite busigare bakfickan och mötesplatsen i fransk amerikansk brasserietradition med många klassiker på menyn.

2013 är året då den anrika hotell- och spaanläggningen Ystad Saltsjöbad storsatsar på gastronomi. Första kvartalet 2013 blev hotellets bästa någonsin, med en ökning på 30 procent första kvartalet jämfört med samma period föregående år. Och på hotellanläggningen satsar man i
år alltså på mat, och har sjösatt två nya restauranger och har också planer för en tredje.

Port är den största av nytillskotten, en svensk-amerikansk seafood-restaurang med
tonvikt på fisk, skaldjur och grönt med plats för två hundra sittande matgäster.

– Port inspireras av amerikanska östkusten, JFK och Österlen. En klassiskt tidlös krogupplevelse som blir vår trygga hamn, mitt i hjärtat av anläggningen med utsikten över havet som fond. Kärleken till hantverket och maten, och råvaror med mycket lokal förankring kommer att prägla upplevelsen, säger Anders Nilsson, VD Ystad Saltsjöbad.

Vitas heter den andra nyöppnade krogen på Ystad Saltsjöbad. Meny och interiör för tankarna till ett klassiskt brasseri i fransk-amerikansk anda. Med plats för sextio matgäster blir det en otvungen mötesplats för hotellets gäster, Ystadbor och nöjeslystna tillresta. En stimmig, lite busigare bakficka där man äter klassiker som burgare, fish´n´chips, charkbricka eller grillad entrecôte, dricker ett glas vin och spanar på folk.

– Tänk Sturehof i Stockholm eller Balthazar i New York, vi är ute efter en liknande känsla med Vitas. Här ska alltid vara öppet, alla dagar. Vi tänker ett stamhak för alla åldrar, såväl ett besöksmål för familjer med milkshakes och pannkakor till barnen.

Att Ystad Saltsjöbad lägger mycket krut på gastronomin är ingen slump:
– Vi vill ge fler människor en anledning att resa hit, och genom att både bredda utbudet och höja kvaliteten på restaurangsidan höjer vi totalupplevelsen på anläggningen. Att äta gott i en unik miljö ska vara en av många anledningar att våra gäster vill återkomma till oss, därför är det viktigt att göra det riktigt bra, säger Anders Nilsson.

Den gastronomiska satsningen väntas skapa cirka fem nya arbetstillfällen på Ystad Saltsjöbad.

För ytterligare upplysningar, kontakta:
Anders Nilsson, VD YSB AB,
E-post: anders.nilsson@ysb.se