Världens första miljömärkta kateter är här

Report this content

LoFric®, den första hydrofila tappningskateter för självtappning tog marknaden med storm i samband med dess lansering 1983.  Nu blir den även den första katetern som tilldelas den nordiska miljömärkningen Svanen.

Det globala Med Tech företaget Wellspect HealthCare, med säte i Mölndal, har siktet inställt på att bli en ledande aktör inom miljö och hållbarhet. Som ytterligare ett steg i dess miljö-och hållbarhetsarbete ansökte Wellspect innan årsskiftet om licens för den nordiska miljömärkningen Svanen.

“Vår strävan att leda branschen inom miljö och hållbarhet översätts dagligen till handlingar runtom i de 18 länder där vi verkar.  Den nu godkända märkningen av vår ledande produkt LoFric®, är ett bevis på att vi kommit en bit på vägen, säger Håkan Strandberg, Vice President för den Nordeuropeiska Försäljningsdivisionen, Wellspect HealthCare.

Svanen är det officiella nordiska miljömärket.  För att beviljas Svanen-märkningen måste en produkt uppfylla strikta miljökrav. Dessa inkluderar bland annat riktlinjer för typ och andel av kemiska ämnen.

”Svanenmärkningen underlättar för alla som använder katetrar på den nordiska marknaden att göra ett bra miljöval, utan att kompromissa med kvalitet och säkerhet. Vårt företag har som ambition att göra en verklig skillnad för alla som använder våra produkter men även samhället i stort”, säger Håkan Strandberg, Vice President för den Nordeuropeiska Försäljningsdivisionen, Wellspect HealthCare.

De Wellspect-produkter som är först ut med att bli Svanen-märkta är: LoFric Elle, LoFric Origo, LoFric Sense, LoFric Hydro-Kit och LoFric Primo. Samtliga produkter kommer att finnas på marknaden, i Svanen-märkt förpackning, inom de kommande månaderna.

For additional information, please contact:
Maria Lundbäck, Head of Corporate Marketing Communication, +46 702 811 763, maria.lundback@wellspect.com

Wellspect Healthcare är en ledande global leverantör av innovativ medicinsk utrustning som hjälper människor med blås- eller tarmdysfunktion. Wellspect har fler än 1000 anställda runt om i världen som dagligen bidrar till att göra skillnad för alla de människor som behöver företagets produkter och tjänster.  Wellspect är en världsledande tillverkare av intermittenta urinkatetrar, där LoFric® är det mest kända varumärket. Företaget har också utvecklat Navina™, en lösning som hjälper mot kronisk eller allvarlig förstoppning och avföringsläckage. Navina™ är förmodligen marknadens mest avancerade irrigationssystem, en smart digital lösning som kombinerar hög användarvänlighet med klinisk effektivitet.  Wellspect strävar efter att bli klimatneutralt med minsta möjliga påverkan på miljön. Företaget har sitt huvudkontor i Mölndal, är verksamt i över 30 länder och är en del av Dentsply Sirona – världens största tillverkare av professionella dentala lösningar. Dentsply Sirona är listat på NASDAQ i USA under symbolen XRAY.