3D Systems stärker sin position inom SLS genom förvärv av Wematter

Report this content

Idag meddelar den svenska tillverkaren av SLS 3D-skrivare Wematter AB att man har ingått ett avtal om att förvärvas av 3D Systems, vilket kommer bredda 3D Systems SLS-portfölj.

Wematter lanserade 2019 3D-skrivaren Gravity, vilket introducerade en prisvärd, nyckelfärdig SLS-lösning till marknaden. Det slutna systemet är utformat för att fungera i kompakta miljöer utanför fabriksytor, till exempel på ett kontor. Sedan dess har Wematter expanderat till tre modeller, Gravity Essential, Gravity Essential+ och Gravity Enterprise, för att underlätta införandet av SLS till en rad av olika tillämpningsområden. Som ett resultat av detta förvärv kommer 3D Systems att kunna göra SLS tillgängligt för ett bredare spektrum av kunder med en väldigt tillförlitlig samt prisvärd lösning för tillverkning av slutprodukter.

Wematter Gravity designades för att göra additiv tillverkning tillgängligt i mindre miljöer. Det lilla formatet på 0,7 m x 0,7 m x 1,5 m kräver tre gånger mindre utrymme men har en byggvolym på 300 mm x 300 mm x 300 mm som är mer än 300% större än jämförbara lösningar och kan slutföra ett helt printjobb på 24 timmar eller mindre. Gravity är CE-certifierad för användning på kontor, sjukhus och forskningslaboratorier för att tillverka produktionsdelar för en mängd applikationer, inklusive bilar, konsumentvaror och medicinsk utrustning.

Gravity kräver bara en standardströmkälla och Ethernet-anslutning som möjliggör plug-and-play-installation och kan vara i drift på mindre än en timme från leverans. Detta underlättas av det enkla gränssnittet som guidar användaren genom utskriftsprocessen. Wematter Gravity erbjuder en portfölj med 20 material för att hantera en bredd av applikationer. Det unika pulverhanteringssystemet består av ett slutet system, vilket säkerställer att det inte uppstår något löst pulver. Systemet underlättar även återvinning av oanvänt pulver under flera cykler, vilket gör det möjligt för tillverkare att använda material fullt ut och minimera avfall.

Eftersom Gravity är ansluten till molnet kan användare starta och övervaka utskriftsjobb på distans vilket bidrar till att öka produktivitet och minska resursförbrukning. Den molnbaserade anslutningen underlättar också förebyggande underhåll för att maximera drifttid och produktivitet.

”En SLS-lösning som är oöverträffad i branschen”
”Vi fortsätter att investera i vår lösningsportfölj genom strategiska förvärv som adderar unika teknologier för att möjliggöra snabb användning av additiv tillverkning i produktionsmiljöer”, säger Dr. Jeffrey Graves, vd och koncernchef för 3D Systems.

Han fortsätter: “Wematter har designat en SLS-lösning som är oöverträffad i branschen som gör att tekniken kan användas i miljöer där det tidigare hade bedömts som omöjligt. Sedan tillkännagivandet förra hösten att 3D Systems skulle bli den exklusiva globala distributören Wematters produkter, blev det alltmer uppenbart för oss hur fördelaktigt det skulle vara att ha detta team och teknik som en del av vårt företag. Genom förvärvet av Wematter kommer vi att dra nytta av deras teams unika tekniska tillvägagångssätt och expertis som en del av vår utvecklingsorganisation, och våra kunder kommer att dra nytta av funktionerna hos denna användarvänliga, eleganta plattform till ett mer överkomligt pris. Jag tror att detta kommer att göra det möjligt för en ny kategori av tillverkare att dra nytta av fördelarna med additiv tillverkning för att omvandla sina verksamheter och påskynda innovation.”

Robert Kniola, grundare och vd på Wematter tillägger: ”Vi ser fram emot att bli en del av 3D Systems och dra nytta av företagets rykte som innovationsledare och att kunna utöka tillgängligheten för vår SLS-lösning Gravity till kunder över hela världen genom deras globala försäljningsnätverk. Vår unika SLS-lösning är designad för att påskynda produktutveckling och volymproduktion inhouse med ett enda knapptryck. Vi är glada över möjligheterna att erbjuda SLS-teknik till en ny kategori av kunder för 3D systems, och den potential som den kommer öppna upp för att förbättra effektiviteten i leveransen av högkvalitativa slutprodukter.”

Denna transaktion förväntas avslutas i juli 2023. Mer information kommer tillkännages i samband med att 3D Systems redogör de ekonomiska resultaten för den senaste rapportperioden, schemalagd till tisdagen den 9 maj 2023.

För mer information kontakta:
Daniel Delviken
Marknadsdirektör
Wematter AB
press@wematter.se

Om Wematter AB (publ)
Genom det svenska 3D-skrivarföretaget Wematters banbrytande lösning får sjukhus, kontor och verkstäder tillgång till ett heltäckande system. För första gången kan anställda enkelt själva skriva ut komponenter med samma hållfasthet och kvalitet som traditionell teknik. Den egenutvecklade helhetslösningen gör att kunderna får snabbare produktutveckling och en egen serietillverkning. Samtidigt som systemet skapar förutsättningar för ökad flexibilitet, lägre risk och sänkta tillverknings- och utvecklingskostnader. För mer information om Wematter, besök www.wematter.se

Om 3D Systems
För mer än 35 år sedan förde 3D Systems innovationen av 3D-utskrift till tillverkningsindustrin. Idag, som den ledande partnern för lösningar för additiv tillverkning, tillför de innovation, prestanda och tillförlitlighet till varje interaktion – vilket ger våra kunder möjlighet att skapa produkter och affärsmodeller som aldrig tidigare varit möjliga. Tack vare sitt unika utbud av hårdvara, mjukvara, material och tjänster, drivs varje applikationsspecifik lösning av expertis från våra applikationsingenjörer som samarbetar med kunder för att förändra hur de levererar sina produkter och tjänster. 3D Systems lösningar vänder sig till en mängd avancerade applikationer inom hälso- och sjukvård och industriella marknader som medicin och dental, flyg och försvar, fordon och varaktiga varor. För mer information om 3D Systems, besök www.3dsystems.com

Taggar:

Citat