• Wematter/

Örebro universitet och Wematter sluter forskningsavtal genom SLS 3D-skrivaren Gravity

Örebro universitet investerar i revolutionerande SLS 3D-utskriftsteknik genom att hyra Gravity, SLS 3D-skrivaren från Wematter. Det undertecknade avtalet är ett bevis på att Wematter har ett attraktivt erbjudande för akademi och forskningsinstitutioner.

Baserat på erfarenheterna från samarbete med KTH, Linköpings universitet, Sahlgrenska, Akademiska och Chalmers inleder Wematter nu ett samarbete med en annan prestigefylld svensk läroanstalt, Örebro universitet.

Framgången inom utbildningssektorn är kopplad till att Wematter fokuserar intensivt på högpresterande material, i kombination med användarvänlighet och decentraliserad materialutveckling, vilket var en del av det senaste släppet av mjukvaran Deep Space. Wematters SLS 3D-skrivare Gravity uppfyller alla kriterier som ställts upp av sådana utbildningsinstitutioner. Wematters lösning underlättar också det komplexa samarbetet mellan industri, institutioner, professorer och studenter.

Ska öka kompetensen inom additiv tillverkning i regionen
3D-skrivaren Wematter kommer även företag i Mellansverige i stort till nytta. Att ha ett Wematter-ekosystem på plats vid Örebro universitet kommer att göra det möjligt för dem att utveckla en ny optimeringsplattform för SLS 3D-printade fiberförstärkta komponenter. Det kommer att utvecklas av Örebro universitet, och det kommer att öka kompetensen inom additiv tillverkning i regionen.

”Örebro universitet är ännu ett universitet som investerar i en SLS 3D-skrivare från Wematter. Vi är glada över att ha hittat ett samarbete som kommer att stärka både Wematters position inom materialvetenskap och öka Örebro universitets kapacitet”, säger Robert Kniola grundare och vd på Wematter.

Designmetodik för ultra-lättviktskomponente
“Utvecklingen av 3D-printing går i en rasande fart, med nya bättre maskiner och material som lanseras kontinuerligt. 3D-printing skapar unika möjligheter för design av ultra-lättviktskonstruktioner liknande de som hittas i naturen, exempelvis fåglars skelettkonstruktion. Men för att utnyttja denna potential fullt ut behöver våra konstruktörer se möjligheterna och lära sig att konstruera på nya sätt och inte använda traditionella designmetoder för exempelvis svarvning, borrning och fräsning”, säger Niclas Strömberg, professor i maskinteknik vid Örebro universitet.

Niclas Strömberg fortsätter: “Gruppen Mechanics & Materials (M&M) vid Örebro universitet jobbar med utveckling av sådan ny designmetodik baserad på topologioptimering och nätverksstrukturer. I ett nytt 3-årigt projekt som finansieras av Region Örebro kommer M&M ges möjlighet att demonstrera sin designmetodik för ultra-lättviktskomponenter printade i Wematters SLS 3D-skrivare. Bilden visar en lättviktskomponent framtagen med ny metodik framtagen av M&M och utskriven i Wematter Gravity.”

För mer information kontakta:
Daniel Delviken, Marknadsdirektör på Wematter AB
press@wematter.se +46 (0)739 65 80 32

Niclas Strömberg, Professor i maskinteknik vid Örebro universitet
niclas.stromberg@oru.se +46 (0)19 303986

Om Wematter AB (publ)
Genom det svenska 3D-skrivarföretaget Wematters banbrytande lösning får sjukhus, kontor och verkstäder tillgång till ett heltäckande system. För första gången kan anställda enkelt själva skriva ut komponenter med samma hållfasthet och kvalitet som traditionell teknik. Den egenutvecklade helhetslösningen gör att kunderna får snabbare produktutveckling och en egen serietillverkning. Samtidigt som systemet skapar förutsättningar för ökad flexibilitet, lägre risk och sänkta tillverknings- och utvecklingskostnader. wematter.se

Om Örebro universitet
I dag rankas Örebro universitet bland de 500 främsta i världen enligt Times Higher Education 2022. Sedan några år tillbaka har vi också inkluderats i Shanghai-rankingen (ARWU) och även på Leiden-rankingen. En nära koppling mellan utbildning, forskning och samverkan är utgångspunkten för hela verksamheten. Här finns en lång rad attraktiva professionsutbildningar, som till exempel läkare, psykolog, jurist och civilingenjör. Örebro universitetet har en stark forskning inom medicin, psykologi, miljövetenskap och datavetenskap. www.oru.se

Robert Kniola grundare och vd på Wematter